Voor de Computable Awards 2017 zoeken we samen met RightBrains naar mensen die op een mooie manier diversiteit proberen te realiseren in het digitale werkveld in Nederland. De komende tijd stellen we enkele kanshebbers voor de Digital Leadership & Diversity Award aan de markt voor. Vandaag: Angélique de Vries, hoofd van de presales- en customer experience-organisatie wereldwijd bij SAP.
Angélique de Vries heeft vele jaren diverse rollen vervuld binnen SAP, en als we de inzending van een SAP-collega mogen geloven, was en is dit altijd klantgericht. Deze rollen waren in de sales-organisatie en als managing director van SAP Nederland. Sinds 2013 zijn dit internationale rollen.
Just do it-mentaliteit
‘Angélique de Vries kan als geen ander het beste uit mensen halen’, staat in de voordracht te lezen. ‘Ze stimuleert medewerkers bij SAP om zich te ontwikkelen en brengt haar just do it-mentaliteit op anderen over. Zij is uitermate mensgericht. Dit is ijzersterk als het gaat om het overbrengen naar organisaties hoe zij beter en efficiënter kunnen opereren, en hoe bedrijven zichzelf in het digitale tijdperk opnieuw kunnen uitvinden. Haar resultaatgerichtheid en mensgerichtheid maken haar uniek.’
Naast het mentoren en sponsoren van vele individuen, was De Vries volgens haar SAP-collega een van de twee sponsoren van het award-winnende vrouwelijk leiderschapsprogramma LEAP (Leadership Acceleration Program) bij SAP. Aan dit negen maanden durende, intensieve traject op het kruispunt van digital business, vaardigheidstraining en begeleiding hebben inmiddels honderden vrouwen deelgenomen, aldus de onderbouwing.
25 procent vrouwen
Bij SAP hebben veel senior leiders, op voorspraak van mensen als Angélique de Vries, aldus haar collega, focus gekregen op het neerzetten van een organisatie met een goede diversiteit in geslacht en leeftijd. ‘Zodoende kunnen zij goede producten en diensten voor SAP in de markt te zetten’, staat in de onderbouwing van De Vries’ voordracht te lezen. ‘Eind juli 2017 heeft SAP aangekondigd 25 procent vrouwen in managementposities te hebben wereldwijd. De business-resultaten van SAP getuigen dat deze strategie werkt.’