De Franse business process outsourcing (bpo)-specialist Webhelp neemt het Franse Greenpoint over. Dat bedrijf levert ict-toepassingen die bedrijven helpen om te voldoen aan wet- en regelgeving, ook wel regtech genoemd. Door de overname verbreedt Webhelp het bpo-aanbod met diensten voor het digitaal controleren van klantgegevens.
Webhelp ziet de vraag naar digitale en mobiele oplossingen rondom compliancy (wet- en regelgeving) sterk groeien. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag naar diensten voor het identificeren van klanten en het aangaan van een overeenkomst, het zogenoemde onboarden van klanten. Niet alleen komen er meer regels die de consument beschermen als hij zich als klant bij een bedrijf aanmeldt, ook wordt er strenger op toegezien of die verbintenissen juridisch gezien in de haak zijn.
Volgens strategisch adviesbureau Roland Berger zullen Europese banken in 2020 jaarlijks meer dan één miljard euro uitgeven aan digitaal en mobiel ‘know your customer’ (kyo)-management. Door de overname van Greenpoint springt Webhelp in op die groeimarkt.
De oprichters van Greenpoint behouden de dagelijks leiding van het nieuw geformeerde Webhelp KYC Services (WKS) dat gevestigd blijft in Issy-Les-Moulineaux, Frankrijk.
KYC
Volgens Gert-Jan Morsink, directeur van Webhelp Nederland en lid van de raad van bestuur van de Webhelp Groep, is er zowel qua bedrijfsvoering, techniek en op zakelijk vlak synergie tussen beide bedrijven.
‘Door deze samenwerking biedt Webhelp haar opdrachtgevers nieuwe oplossingen op het gebied van digitalisering van KYC en het vereenvoudigt het onboardingproces van klanten.’
Overname Telecats
Greenpoint verwerkt naar eigen zeggen miljoenen documenten per jaar en ondersteunt bedrijven in verschillende sectoren zoals: Mangopay (fintech), Plutus (Blockchain), Bourse Direct (online handel), Unilend (leningen via crowfunding), Verlingue (verzekeringen), Century21 (onroerend goed) en Winamax (online games en gokspelen).
Deze overname volgt op de opening van een vestiging van Webhelp in Riga (Letland) en de overname van het Nederlandse Telecats, specialist in spraaktechnologie. Bovendien heeft Webhelp in 2016 Netino (social media strategie en monitoring) en MyStudioFactory (digital & mobile customer experience) overgenomen.
KPN, ING, Nuon, Vodafone
Business process outsource Webhelp specialiseert zich in diensten voor het verbeteren van klantervaringen en betaalbeheer. Het telt 35.000 medewerkers in 28 landen. Het klantenbestand bestaat onder meer uit KPN, ING, Nuon (Vattenfall) en Vodafone.