De manier hoe fabrieken moeten werken verandert snel. Dit proces wordt gedreven door de toegenomen mondialisering, felle concurrentie en toenemende klantvraag. Het vereist een transformatie, die een grote druk legt op fabrikanten om de operatie te vereenvoudigen, kosten te drukken en de snelheid om producten op de markt te brengen op te voeren. Connected manufacturing is hier de nieuwe paradigmaverandering waarbij processen, mensen en techniek samenkomen.
Het hebben van de mogelijkheid om concepten in te zetten, bepaalt wie overleeft en groeit. Fabricage gaat niet alleen over het maken en verkopen van producten. Het gaat over het integreren van end-to-end processen in het hele bedrijfsecosysteem, om te anticiperen op wat klanten willen, sneller en kostenefficiënter te werken dan de concurrentie.
Deze ontwikkeling en bijbehorende paradigmashift noemt men ‘connected manufacturing’ waar zowel operationele technologie, informatietechnologie, communicatie technologie en consumenten technologie geïntegreerd wordt. Internet of things is hierbij een centraal thema waarbij in fabrieken verdere integratie plaatsvindt van machines die onderling in een zelfde proces zitten. Maar techniek alleen is niet de enige driver.
Key drivers
Er zijn meerdere key drivers om de productie te hervormen naar connected manufacturing:
De eerste key driver voor fabrikanten is om te kijken naar de complexe, dynamische waardeketens, waar gezocht moet worden naar nieuwe en verbeterde zakelijke kansen. Ten tweede is de groei van opkomende markten die de industrie uitdagen om supply chains en product strategieën te heroverwegen.
Dan is er de groeiende druk voor productkwaliteit, traceerbaarheid en transparantie, evenals eisen aan toenemend niveau van klantenservice – die fabrikanten dwingen om het product aan te passen om te voldoen aan de groeiende verwachtingen.
De technologie zelf verandert ook, waardoor kansen worden gecreëerd om de weg te vereenvoudigen om nieuwe producten te ontwerpen, vervaardigen en leveren. De connectiviteit van apparaten, interfaces, processen, fabriek en mensen vraagt om de naadloze integratie van het volledige productie-ecosysteem om inzicht te geven en te innoveren.
Ten slotte is er de waarde van de gegevens waar fabrikanten meer inzicht willen hebben in de volumes en soorten gegevens. Het vermogen om gegevens te benutten leidt tot betere besluitvorming en het creëren van nieuwe niveaus in de fabricage.
Conclusie
Door technologieën samen te laten werken over alle functies en het gehele ecosysteem kunnen fabrikanten processen stroomlijnen en het productproces vereenvoudigen. Connected manufacturing creëert een end-to-end waardeketen, ongeacht de complexiteit. Het geeft fabrikanten de mogelijkheid om beter te begrijpen wat klanten willen, en geeft de kracht om te verkopen in nieuwe en opkomende markten. De grotere productiviteit en flexibiliteit brengt fabrikanten de mogelijkheid om aan de eisen van de markt te voldoen en de winstgevendheid te verhogen.
Die Ruud kan er wel lekker over babbelen 🙂
Ik was er echt aan toe.
Het uitgangspunt is simpel. Fabrikanten hebben sinds de komst van online verkoop die hele tussenhandel eigenlijk niet meer nodig als ze zelf slim genoeg zijn om die customer journeys te begeleiden.