Computers worden in rap tempo nog sneller, beter en kleiner. Het is een kwestie van tijd of robots zullen steeds meer de plek innemen van de mens. Deze robotisering vormt samen met big data en security de innovatiestroom waarop digital driven transformation tot stand komt. Waar veel bedrijven steeds vaker over digital innovation praten, durven nog maar weinig bedrijven daadwerkelijk de stap naar de toekomst te zetten.
De wereld zal nog veel sneller veranderen dan de meeste mensen denken. De toverwoorden die hiervoor zullen zorgen zijn artificial intelligence, machine learning en deep learning. Mensen worden overspoeld met informatie en data, sommige bewust, sommige minder bewust. Door middel van een app, sociale media of wat voor manier dan ook, komt al die informatie bij de mensen persoonlijk terecht. Informatie die helpt bij het nemen van beslissingen. Deze beslissingen op basis van data werden vroeger business intelligence, business analytics en business information management genoemd. Daar wordt nu steeds vaker artificial intelligence aan toegevoegd.
Artificial intelligence is onder te verdelen in twee stammen: machine learning en deep learning. Machine learning codeert men zelf. Denk hierbij aan de bekende business rules: als dit gebeurt, dan gebeurt dat (if then else). Machine learning is voor een mens al niet meer bij te houden. Als iemand met de auto van de ene naar de andere bestemming moet, dan krijgt de bestuurder zowel voor als tijdens de reis allemaal data om van de ene naar de andere bestemming te komen. Data over files, ongelukken, et cetera. Men weet dan dat er een omweg genomen moet worden als er onderweg ergens file is. Regent het? Dan kan men beter weer een andere route nemen. Al deze data zijn uiteindelijk door de mens gecodeerd in business rules door middel van machine learning rules. De opties zijn (nog) beperkt.
Bij deep learning krijgt men te maken met neurale netwerken. Computers zeggen dan al zelf: het regent vandaag, vorige keer is deze omweg genomen tot de bestemming en dat ging niet goed. Het duurde te lang, wat voor opties zijn er nog meer? De computer geeft vervolgens een compleet andere route, via bijvoorbeeld een andere stad of dorp, met mogelijkheden waar de bestuurder zelf niet aan gedacht heeft. Door relaties en verbanden te leggen, leert de computer vanzelf. De processen worden niet langer gecodeerd door de mens. De complexiteit van al die data wordt namelijk zo extreem, dat mensen dit niet meer kunnen verwerken. Daar zijn slimme computers en robots voor nodig die dit zelf kunnen uitvogelen. De hierboven beschreven voorbeelden klinken allemaal als een plot uit een sciencefictionfilm, maar het gaat allemaal nog een stapje verder. Als het meeste werk in de toekomst door slimme computers en door robots wordt gedaan, en als zelfs alle belangrijke beslissingen worden genomen door dezelfde slimme computers en robots, wat is dan nog de plek van de mens in het geheel? Digitaliseren heeft enorme consequenties voor de mensheid, en dat schrikt af. Iedereen praat wel over digital driven transformation, maar niemand wil de eerste stap zetten. Omdat het best eng is allemaal. Maken wij onszelf niet overbodig en hoe veilig is het?
Feit is dat er robots komen die beter en sneller kunnen programmeren dan onze huidige, menselijke, programmeurs. Vervolgens komt het moment dat de mens niet meer degene is die de beslissing neemt, maar een systeem, een neuraal netwerk. Vanzelfsprekend zien bedrijven hier tegenop. Maar reëel gezien moeten deze bedrijven wel verder kijken, want deze toekomst kunnen we niet voor ons uit blijven schuiven. Juist door te anticiperen en innoveren beheers je deze processen en zullen ze je niet overvallen.
Die switch naar digital innovation en digital business transformation biedt juist mogelijkheden en helpt bedrijven met dit soort zaken. Je moet durven doordenken. Dat heeft consequenties voor de mens. Hoe kunnen we de mens een zo goed mogelijke plek geven in deze digitale revolutie? De mens heeft nu nog een voordeel ten opzichte van computers; het intermenselijk contact. Daar zit nog steeds de kracht, dat kan nooit worden vervangen. Als alle data straks worden gebruikt om de mens nog menselijker te laten worden in het contact naar andere mensen, dan heb je precies de toegevoegde waarde te pakken die wij als mens kunnen leveren.
Digitalisatie moet leiden tot het nog menselijker worden. Als dat eenmaal gebeurt, wordt de kracht van de mens zo goed mogelijk gebruikt ten opzichte van big data, robotisering en security, dus alles wat onder de noemer digital driven transformation valt. Als digital driven tranformation gebruikt wordt om in de contacten menselijker te worden, dan staat bedrijven een heel mooie toekomst te wachten.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #5 van 2017.
Profiel
Theo de Wolf is directeur van Caesar Experts. Dit bedrijf reserveert nu al een kwart van zijn winst om te investeren in digital innovation. Caesar creëert strategieën en concepten voor digital driven tranformation, die klanten kunnen gebruiken om de technologische vooruitgang te realiseren. Daarbij hanteert De Wolf het motto ‘je moet durven doordenken’.