‘Mijn streven is om klanten te helpen bij het duurzamer werken aan hun toekomst. Bijvoorbeeld door veel proactiever de juiste projecten binnen te halen. Projecten die bijdragen aan gezond rendement en waarvan de risico's verantwoord zijn’, aldus Yuri Ramdhani. Hij is managing director bij CTB xRM, een Microsoft- en kennispartner voor (internationale) organisaties in de techniek, bouw en offshore en vertelt vol enthousiasme over zijn carrière.
In de tijd dat Ramdhani bij CTB werkt, heeft hij zichzelf naar eigen zeggen meerdere keren opnieuw ontdekt. Op het moment dat hij in dienst kwam bestond het bedrijf uit ongeveer vijf medewerkers. ‘Vanaf dat moment zijn we gaan bouwen.’ In eerste instantie varieerden zijn werkzaamheden van productontwikkeling en sales tot teammanagement. Naar mate het bedrijf groeide, werden steeds meer taken verdeeld en kwamen er afdelingen, wat er voor zorgde dat hij zich beter kon gaan richten op strategie. Nu begeleid ik het bedrijf langs het pad naar de toekomst.’
Om jezelf te blijven ontwikkelen is het volgens hem dan ook van belang dat je jezelf de juiste vragen stelt: Hoe goed kijk ik naar mezelf? Acteer ik volgens mijn rol? Neem ik voldoende verantwoordelijkheid? ‘Als het goed gaat, is het gemakkelijk om naar jezelf te kijken. Maar juist als het niet gaat zoals ik wil is het van belang dat je jezelf een spiegel voor durft te houden. Gaandeweg heb ik geleerd dat zelfreflectie het allerbelangrijkst is. Durf je kwetsbaar op te stellen, vraag feedback en werk aan jezelf.’
Zijn rol is veranderd met de groei. De toegevoegde waarde van Yuri ligt nu in het procesgericht sturen en begeleiden. In zijn tijd bij CTB heeft hij dan ook vooral leren loslaten. ‘Je kunt in een organisatie niet alles zelf doen.’ Ook al stond hij eerder graag zelf op de werkvloer, hij realiseert zich nu dat hij meer bereikt door het team te versterken dan door zelf zaken aan te pakken. ‘De kunst is om de juiste mensen aan te nemen, waarvan jij nog wat kunt leren.’
Branchefocus
Voordat Yuri benaderd werd door CTB werkte hij als salesmanager bij Kadenza. Dit was de eerste keer dat hij naast het verkopen van software ook met een stuk consultancy in aanraking kwam. Daarnaast kon hij hier wederom met een branchespecifieke oplossing werken, namelijk vastgoedsoftware. Die branchefocus trok mij na mijn positieve ervaringen bij SAS enorm. Ik voel niet veel voor algemene oplossingen.’ Het denken in branches heeft hij meegenomen naar CTB, waardoor de organisatie zich nu richt op de verticals bouw, offshore en techniek. ‘Deze branches waren nog niet ver op het gebied van commerciële automatisering. Bovendien hadden we al een aantal grote klanten in de branche en lag hier onze interesse, dus was het een logische keuze.’
De interesse voor branchespecifieke oplossingen ontdekte de manager al eerder in zijn carrière. Namelijk bij SAS, toen hij als accountmanager van het farmaceutisch portfolio werkte. ‘Vanaf het moment dat ik bij SAS binnenliep wist ik het al, hier moet ik werken. Hij ging bij SAS accountmanager aan de slag met een portfolio van bedrijven in uiteenlopende branches, met upsell als doel. Al snel nam hij het portfolio van farmaceutische klanten op zich en kwam zijn interesse voor een branchegerichte aanpak langzaamaan aan het licht. Wat hem echter van SAS het meest is bijgebleven is zijn manager Marc Mulder. Hij heeft het hechtste team gebouwd waarin Ramdhani ooit gewerkt heeft. ‘Marc wist in een bedrijf met een haantjescultuur iets te doorbreken. Hij riep iedereen bij elkaar, ging zitten en vroeg wat hij zelf goed én fout deed. Daarna vroeg hij: who’s next?’ In zijn verdere carrière heeft Ramdhani sindsdien vaker dit soort sessies gedaan, en nog steeds.
Feeling met commercie
Zijn gevoel voor commercie ontdekte Yuri aan de start van zijn loopbaan, bij Everett, waar hij na zijn stage is blijven hangen. Ondanks zijn marketingachtergrond kwam hij hier namelijk al snel terecht in de sales. ‘Het boven water halen van waar het wrikt binnen een organisatie, het stellen van een diagnose en het kunnen bieden van een oplossing, dat is wat mij enorm enthousiasmeert.’’ Gerald Horst, zijn toenmalig leidinggevende, leerde hem de basis voor verdere stappen in sales. Allereerst leerde Yuri van hem dat je aanbod altijd moet vergezellen van de juiste verpakking; alles moet tot in de puntjes verzorgd zijn. Daarnaast drukte hij Ramdhani op het hart dat een actieve houding cruciaal is. ‘Zo blijf ik in de wachtruimte bij een klant altijd staan en neem ik de omgeving goed in me op. Dat geeft je vaak ideeën of een aanknopingspunt om in gesprek te raken met je gesprekspartner. Bijvoorbeeld naar aanleiding van opvallende kunst of een nieuwsbericht op een beeldscherm.’
Waar hij naar eigen zeggen nog in kan groeien is minder eigenwijs zijn. ‘Ik ben soms een tikkeltje te eigenwijs. Vaak totdat ik zelf ervaar dat een gekozen aanpak niet effectief genoeg is. Ik moet consequenties ervaren en af en toe de mist in gaan.’ Mensen om hem heen geven hem geregeld advies en waarschuwen hem. Toch moet hij het zelf voelen. Yuri vindt zichzelf op die manier keer op keer opnieuw uit. Door steeds in de spiegel te kijken en geregeld feedback te vragen blijft hij scherp naar zichzelf toe. Zijn advies? ‘Het doet er niet toe waar je bent, hoe snel je gaat, wat je doet en waar je naartoe wilt. Als je wilt ontwikkelen, jezelf wilt laten groeien, is er maar één plek om te beginnen. En dat is bij jezelf.’