Ict-dienstverlener Previder uit Hengelo beheert de operationele ict van de Baalderborg Groep. Via deze uitbesteding kan het it-team van de zorginstelling zich richten op het verbeteren van de zorgprocessen. Bovendien draagt de uitbesteding bij aan verlaagde beheerkosten en een hogere betrouwbaarheid van de it-omgeving.
De zorginstelling Baalderborg Groep heeft meer dan tachtig woon- en werklocaties in Overijssel en Drenthe. De zorginstelling beschikte over eigen servers op twee locaties, die door middel van Citrix naar de zorglocaties werden ontsloten. Het beheer hiervan kostte de it-afdeling veel tijd. Bovendien gebruikten niet alle zorglocaties een zakelijke internetverbinding, wat impact had op de betrouwbaarheid.
Bij de zorginstelling groeide daarom de behoefte om de operationele ict uit te besteden, vertelt Mark Strampel, coördinator ict en inkoop van de Baalderborg Groep. ‘Het management ziet het uitbesteden van het beheer bovendien als een middel om te professionaliseren en de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de ict-omgeving te verbeteren. Bovendien kunnen de ict’ers zich focussen op het verbeteren van ict-diensten en processen voor zorgmedewerkers.’
Volledig beheercontract
Het koos voor de Hengelose ict-dienstverlener Previder. Daarvoor werd een raamovereenkomst getekend. ‘Er is in twee fasen toegewerkt naar het uitbesteden van het operationeel ict-beheer’, vervolgt Strampel. ‘Het eigen personeel kreeg ondersteuning van Previder-specialisten om de bestaande ict-infrastructuur te optimaliseren. Previder levert wifi, zodat medewerkers op locatie mobiel kunnen werken. Verder zijn de bestaande internetverbindingen van de zorglocaties vervangen door zakelijke internetverbindingen van één provider.’
Inmiddels is de Baalderborg Groep op een volledig beheercontract overgestapt, waarbij Previder de gehele ict-omgeving vanuit het Hengelose kantoor doet. ‘Er is nog één beheerder op locatie overgebleven, puur als aanspreekpunt voor andere facetten van ict, zoals applicatiebeheer. Voorheen waren er drie fulltime beheerders in dienst.’
‘Als ik zie hoe de ict-zaken er in vergelijking tot vier jaar geleden voorstaan, dan is dat een wereld van verschil. De betrouwbaarheid van de it-omgeving is toegenomen, de beheerkosten zijn verlaagd en ict’ers kunnen zich focussen op het verbeteren van ict-diensten en processen voor zorgmedewerkers’, besluit Strampel.