Raymond Alves startte in 2007 met Visionsconnected, een leverancier van videoconferencing- en unified communications-oplossingen. Tien jaar later maakt hij de volgende, ambitieuze stap: met een nieuw fusiebedrijf, gesteund door een investeerder, een wereldwijde speler willen worden in een nu nog gefragmenteerde markt.
Investeerder Avedon Capital Partners heeft Visionsconnected en de Noorse branchegenoot Viju overgenomen. Eigenaar-directeur Raymond Alves krijgt in het gecombineerde bedrijf de functie van cso (chief solutions officer). Hij gaat leidinggeven aan de ontwikkeling van oplossingen en diensten van het bedrijf. Per telefoon geeft hij een toelichting op deze opvallende transactie.
Wat is de aanleiding voor de fusie?
‘Ik ben met Visionsconnected in 2007 begonnen en wist in 2008, nadat de economie in onstuimig weer was beland, toch nog financiering voor mijn groeiplannen bij de Rabobank te krijgen. Met het bedrijf ging het goed, maar wat ik merkte is dat de markt internationaal gefragmenteerd is. Een wereldwijd opererende organisatie, die gebruikmaakt van videoconferencing en dit overal lokaal wil regelen, heeft al snel te maken met zo’n veertig à vijftig leveranciers.
Ik heb vervolgens bij de Rabobank het idee neergelegd om een nieuw bedrijf op te richten dat open staat voor het opnemen van andere bedrijven en hun technologie. Dit moederbedrijf moet door deze consolidatie uitgroeien tot een honderd-miljoen-euro-plus-bedrijf dat vanuit één standaard en op schaalbare wijze klanten overal ter wereld kan bedienen op het gebied van videoconferencing- en unified communications-oplossingen. De Rabobank omarmde dit plan en investeerder Avedon Capital Partners is erbij gehaald om het plan verder uit te werken.’
Uiteindelijk heeft Avedon zowel Visionsconnected als Viju overgenomen? Hoe zijn jullie bij dit Noorse bedrijf terecht gekomen?
‘Viju is een bekende naam in de markt. Het bedrijf is een stuk groter dan Visionsconnected en vormt een prima aanvulling op wat wij doen. Daar waar Visionsconnected videoconferencing-diensten op de achtergrond regelt en integreert met werkplekomgevingen, is Viju gespecialiseerd in het laten werken van samenwerkingsoplossingen in vergaderruimtes en bestuurskamers.
Verder is Viju actief in Scandinavië, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Singapore en Visionsconnected in met name de Benelux, Groot-Brittannië en Midden-Oosten. Er zit weinig overlap in de geografische spreiding. Ook de klantenbestanden vullen elkaar goed aan. En wat handig is: Beide bedrijven werken samen met grote fabrikanten als Cisco, Microsoft en Polycom, gebruiken oplossingen als Spark, Skype en Zoom en beschikken over vergelijkbare partnernetwerken.’
Wat wordt de nieuwe naam?
‘Dat kan ik je nu nog niet zeggen. Dat maken we begin 2018 bekend. Eerst staat de integratie voorop. We moeten twee bedrijfsculturen bij elkaar brengen, al maak ik me daar weinig zorgen over. Nederlanders en Noren kunnen goed met elkaar samenwerken. Dat weet ik uit ervaring uit mijn tijd bij het Noorse Tandberg, later gekocht door Cisco. Er werken overigens diverse ex-medewerkers van Tandberg bij zowel Visionsconnected als Viju. Dat vergemakkelijkt de integratie ook.’
‘Natuurlijk is het jammer dat de naam Visionsconnected verdwijnt. Daar hebben we jaren in geïnvesteerd. Maar we willen de markt duidelijk maken dat we echt een nieuwe stap zetten, ondersteund door een nieuwe naam. Die maken we bekend vlak voordat dat de ISE – de Integrated Systems Europe – begin februari 2018 plaatsvindt. Dat is de belangrijkste beurs in onze branche; dan weten gelijk onze leveranciers en partners hoe we gaan heten.’
‘Het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf komt overigens in Amsterdam te staan. Wereldwijd hebben we zeventien vestigingen. Dat aantal gaan we zeker uitbreiden om lokale klanten goed te kunnen bedienen.’
Expansie
In welke regio’s of landen willen jullie als eerste uitbreiden?
‘Dat zijn bijvoorbeeld de westkust van de VS – Viju is vooral sterk aan de oostkust -, Azië, waar we vanuit Singapore kunnen uitbreiden, Centraal-Europa en Frankrijk. In landen als Duitsland, België en Frankrijk is videovergaderen nog niet zo breed omarmd als in Scandinavië, Nederland en Groot-Brittannië. We richten ons op stedelijke conglomeraten, zoals Parijs, Frankfurt, Düsseldorf en Brussel, waar veel middelgrote, internationaal opererende bedrijven zijn gehuisvest.’
Hoe komt dat die markt zo gefragmenteerd is?
‘Er zijn een paar fabrikanten/leveranciers van videoconferencing-oplossingen maar een hele hoop partijen die die spullen op lokale markten bezorgen, integreren en onderhouden. Daar is nog geen consolidatieslag in geweest. Slechts een handvol daarvan tikken een omzet van meer dan dertig miljoen aan. Wij willen door de fusie een onderneming neerzetten van meer dan honderd miljoen euro groot. Pas dan kun je meters maken en doorontwikkelen op wereldschaal. Met genoeg gespecialiseerde medewerkers die klanten overal ter wereld bij staan om hun eindgebruikerseffectief met elkaar te laten samenwerken. Wij zijn in staat om uiteenlopende technologieën te integreren. We kunnen onze klanten persoonlijke en gedeelde audiovisuele en videotechnologie aanbieden op basis van een ‘as-a-service’-model.’
Hoe volwassen is de markt van videoconferencing inmiddels?
‘Nog niet. Zo’n beetje elk beursgenoteerd bedrijf gebruikt videovergaderen en unified communications, zij het in meer of mindere mate. Daar liggen dus nog groeimogelijkheden. In algemene zin kun je stellen dat er drie groepen zijn: organisaties die de oplossingen gebruiken in hun digitaliseringslag om zo sneller te groeien dan de concurrentie of efficiënter te opereren; organisaties die het wel gebruiken maar geen idee hebben wat je er allemaal mee kunt doen én organisaties die de meerwaarde ervan doorhebben maar nog even afwachten totdat ze een goed moment vinden om in te stappen. De Nederlandse overheid bijvoorbeeld: ik verwacht dat die binnen afzienbare tijd videoconferencing gaat inzetten bij de samenwerking tussen ministeries onderling en hun ketenpartners. De groeipotentie die deze markt dus heeft, is voor Avedon de reden geweest om te investeren.’
Bedrijven
Het in 2007 opgerichte Visionsconnected biedt videoconferencing-diensten aan klanten in ruim 120 landen. Het bedrijf uit Amsterdam telt zo’n tachtig medewerkers en heeft een omzet van circa vijftien miljoen euro.
Viju heeft een omzet van zo’n honderd miljoen euro. Er werken 280 man bij het bedrijf uit Stavanger. Het product- en dienstenaanbod van Viju omvat videoconferencing, audiovisuele integratie en unified communications & collaboration (uc&c).