De boete van 2,7 miljoen euro die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2014 aan KPN oplegde wegens een oneerlijke doorschakeldienst, is teruggebracht naar zeventigduizend euro. Nadat het telecombedrijf beroep tegen de boete aantekende, verlaagde de ACM die tot 640.000 euro. Later besloot de rechtbank dat het slechts 425.000 euro mocht bedragen en nu heeft het hoogste orgaan, het College van Beroep voor het bedrijfsleven het bedrag verlaagd naar zeventigduizend euro.
De uitspraak van het CBb is definitief. Er kan dus geen bezwaar meer tegen aangetekend worden. KPN laat weten tevreden te zijn met de uitspraak.
Doorschakeldienst
KPN was volgens de ACM verplicht om andere telecomaanbieders die gebruikmaakten van zijn netwerk te laten weten welke zakelijke diensten het zelf wilde gaan aanbieden. Op die manier moesten concurrenten de kans krijgen met een vergelijkbaar voorstel te komen. KPN werd beboet omdat het een zakelijke doorschakeldienst, *21Online, voor zichzelf hield.
De mededingingsautoriteit was in het geweer gekomen omdat andere telecomaanbieders die ook gebruik maken van het KPN-netwerk niet waren geïnformeerd over de nieuwe doorschakeldienst. De marktleider had deze concurrenten tijdig de kans moeten bieden om een zelfde aanbod te kunnen doen, zo legde de ACM bij bekendmaking van de boete in 2014 uit.
De ACM baseerde zich hierbij op eigen zogeheten marktanalysebesluiten uit 2008 en 2012. Volgens het CBb staat echter niet vast dat KPN volgens het besluit van 2008 een overtreding had gemaakt. Ten aanzien van het besluit uit 2012 was er wel sprake van een overtreding. KPN had al in 2013 zijn fout hersteld en de concurrenten geïnformeerd over de doorschakeldienst. Bovendien konden die vanaf dat moment hier ook gebruik van maken
KPN liep gunning mis door ACM-boetes
Door verschillende (dreigende) ACM-boetes verloor KPN vorig jaar de gunning voor de aanbesteding Lancat2015 van de Belastingdienst. Dit, omdat het ict-bedrijf bij de inschrijving niet had gemeld dat het was beboet door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De aanbesteding Local Area Network Catalogus 2015 (Lancat 2015) bestaat uit een aantal onderdelen. De Belastingdienst verwacht de komende vier jaar jaarlijks een slordige 2,5 miljoen euro aan onderhoud en ondersteuning op de ‘installed base’ kwijt te zijn en gemiddeld tien miljoen euro per jaar aan de verwerving van netwerkcomponenten te besteden.
Op 2 december 2015 verleende de Belastingdienst aan KPN de voorlopige gunning voor deze opdracht. Nummer twee op de lijst, de huidige leverancier Telindus, liet het er niet bij zitten en stapte op 21 december vorig jaar naar de rechter. Volgens de netwerkdienstverlener moest KPN worden uitgesloten vanwege een of meerdere facultatieve uitsluitingsgronden.
Op 28 januari 2016 liet de Belastingdienst weten dat de gunning werd ingetrokken. De fiscus meldde op 12 februari 2016 dat KPN definitief werd uitgesloten van de aanbesteding.
KPN vond de uitsluiting buitenproportioneel en spande eind mei een kort geding aan met de eis dat de opdracht alsnog aan het bedrijf wordt gegund. De rechter ging hier niet in mee.
Onbegrijpelijk dat de KPN zoveel akkefietjes heeft en toch haar gedrag blijkbaar niet aanpast. Duidelijk geen voorbeeld van een rolmodel voor het nageslacht.