Royal FloraHolland besteedt het beheer van de infrastructuur en het applicatielandschap, inclusief de handelsplatformen, uit aan de Utrechtse ict-dienstverlener Conclusion. Daarnaast krijgt de ict-dienstverlener een belangrijke rol in de digitalisering van de bedrijfsprocessen van de bloemenveiling. Er gaan 36 automatiseerders over van de veiling naar Conclusion.
Naast de beheertaken krijgt Conclusion de opdracht om een groot deel van de it-infrastructuur te moderniseren en het applicatielandschap, inclusief de handelsplatformen naar een publieke cloud te migreren.
Het bedrijf sloot begin 2016 nog een contract met QNH over de migratie van applicaties naar de publieke cloud op basis van Microsoft Azure. Of de plek van QNH nu is overgenomen door Conclusion is niet duidelijk. De bloemenveiling komt nog met een reactie (update: Royal FloraHolland laat weten dat QNH vijf applicaties naar de Microsoft Azure-cloud heeft gebracht die onder meer worden gebruikt door de afdeling facility management. Het partnership met Conclusion gaat over een ander, breder kavel, en behelst onder meer de applicaties uit het primaire proces).
De coöperatie Royal FloraHolland verwerkt dagelijks zo’n honderdduizend transacties per dag en vierhonderdduizend soorten bloemen en planten. Er werken zo’n drieduizend mensen.
Wegsnijden
Verder wil FloraHolland naast de fysieke marktplaats die het al is, een virtueel handelsplatform voor bloemen en planten in de digitale wereld worden. De veiling nam kortgeleden nog een meerderheidsbelang in FloraXchange, een online platform om de communicatie en transacties te verbeteren tussen delen van de bloemenindustrie. Het doel van de samenwerking is om een gezamenlijk digitaal platform voor kwekers te ontwikkelen: Floriday.io.