Het orkaanseizoen bij de VS laat oude tijden herleven: qua ontberingen en leed, maar ook qua ict. Automaker Tesla hanteert een capaciteitstruc uit het mainframetijdperk.
Orkaan Irma komt kort op orkaan Harvey en wordt nog gevolgd door orkaan José. De verwoestingen die deze vernietigende weersfenomenen aanrichten, brengen mensen terug naar oude tijden. Niet alleen oude tijden zoals zonder telecomvoorzieningen of zonder stroom moeten leven, of moeten bivakkeren in tentenkampen. De orkanen richten veel schade aan en kosten mensenlevens wat doet terugdenken aan de ravage en het leed door grote orkanen als Katrina en Sandy.
‘Verborgen’ vermogen
Tesla brengt op een andere manier oude tijden terug: in een positieve actie om de helpende hand te bieden bij orkaan Irma. De fabrikant van elektrische auto’s heeft namelijk sommige modellen gratis extra capaciteit gegeven. Dankzij een over-the-air (ota) gepushte update kregen die e-auto’s tijdelijk een grotere actieradius.
Het gaat hierbij niet om het terugdringen van het stroomverbruik door minder essentiële systemen, zoals bijvoorbeeld sensors of airconditioning. Ook betreft ook niet het ‘opofferen’ van acculevensduur ten gunste van vermogen nu. De ota-update heeft ‘verborgen’ accucapaciteit beschikbaar gesteld. Normaliter is dit een betaalde upgrade, die dan het al aanwezige vermogen beschikbaar maakt.
Ontgrendelen
Bepaalde uitvoeringen van de Model S en Model X Tesla’s kregen hiermee 75 kWh (kilowattuur) aan accuvermogen, in plaats van de reguliere 60 kWh. Daarmee is het bereik op een ‘volle lading’ aanmerkelijk uitgebreid: met zo’n dertig tot wel veertig mijl meer. Afgelopen week is deze boost doorgevoerd voor Tesla-gebruikers in Florida, dat in het pad van orkaan Irma ligt.
De intentie van Tesla is om Tesla-rijdende inwoners van Florida extra gelegenheid te geven om naar veilig gebied te komen. Het gaat wel expliciet om een tijdelijke ontgrendeling. Dus na het verstrijken van het orkaanseizoen wordt de upgrade weer teruggedraaid. Dit gebeurt op 16 september heeft Tesla laten weten aan klanten. Tenzij natuurlijk die e-rijders dan de portemonnee trekken en betalen voor het even genoten extra vermogen,
Sinds 2000 op mainframes
Deze praktijk is bekend uit de mainframewereld, waar gebruikers betalen voor de capaciteit die ze gebruiken. Dit in tegenstelling tot wat de norm is in de wereld van industriestandaard x86-servers, waar gebruikers betalen voor de configuratie die ze besteld hebben. IBM Nederland heeft dit capaciteitsmodel eind vorige eeuw moeten uitleggen aan enkele verbaasde ict-journalisten die hierin een vorm van oplichting meenden te bespeuren.
Dit was op een persconferentie over het veertigjarige bestaan van het serie-compatibele mainframe, zoals IBM die voert. Een van de features die de fabrikant aanprees voor de toen geïntroduceerde nieuwe instapreeks mainframes was aan/uit-capaciteit op aanvraag. ‘Er zit meer rekenkracht in de machine dan je gebruikt; die is op aanvraag, en tegen betaling natuurlijk, te activeren’, zei toenmalig senior consultant Dick Jorna van IBM.
Hij vertelde ook dat de extra capaciteit na een eventuele piekperiode weer valt te deactiveren. ‘Dit bieden we al sinds de eerste 64-bit processor in onze mainframes, in 2000’, luidde toen de uitleg van de fabrikant.
Geen geheim
Tesla doet nu in wezen hetzelfde, wat voor kenners ook geen geheim is. Bij de introductie van de eerste modellen met 75 kWh accuvermogen is het concept van software-upgrades voor hardware-vermogen al ingezet. En uitgedragen. En tegen betaling aangeboden.
Bij de introductie van de meer ‘betaalbare’ Model X 60D, ruim een jaar geleden, is dit ook gecommuniceerd. Die Tesla met 60 KwH vermogen valt naderhand te upgraden, naar 75 kWh. De automaker heeft vorig jaar ook uitgebreide uitleg gegeven over deze software-matige optie. Toch stuit Tesla her en der op onbegrip en verontwaardiging over het ‘verborgen’ vermogen. Net als IBM toen.