Luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden investeren in 2017 naar schatting 27,5 miljard euro in it. Dit blijkt uit het Sita 2017 Air Transport IT Trends Insights-rapport. Investeringen in cybersecurity en clouddiensten staan genieten de prioriteit. Ook besteden vliegtuigmaatschappijen en luchthavens meer geld aan online-zelfbediening voor passagiers in de verwachting om op deze manier de passagierstevredenheid te verbeteren.
Luchtvaartautomatiseerder Sita publiceert regelmatig rapporten over it-ontwikkelingen in de sector. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de it-uitgaven hoog blijven. Bij luchtvaartmaatschappijen is dit in 2017 naar schatting 3,30 procent van de inkomsten, oftewel 20,4 miljard euro. Voor luchthavens stijgen de geprognosticeerde uitgaven tot 5,05 procent van de inkomsten, wat neerkomt op 7,1 miljard euro.
Vooruitkijkend naar 2018 verwacht een ruime meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen (zeventig procent) en de luchthavens (88 procent) dat de it-uitgaven op hetzelfde niveau blijven als nu of zelfs verder stijgen, aldus Sita.
Volgens Antoine Rostworowski, manager klantervaring en technologie van de luchthavenvereniging Airports Council International (ACI), stemmen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hun investeringsprioriteiten op elkaar af. Hij wijst erop dat de ACI en handelsorganisatie IATA gezamenlijke projecten starten, zoals geautomatiseerde grenscontrole en bagage-tracering, gegevensuitwisseling, gemeenschappelijk gebruik van de it op luchthavens en innovatieve beveiliging.
‘Partners zoals Sita zijn mede betrokken bij deze initiatieven om luchthavens efficiënter te maken en de passagierservaring te verbeteren’, zegt Rostworowski.
Nieuwe technologie
Naast ict-beveiliging, clouddiensten en online-zelfbediening komt uit het Sita-rapport naar voren dat luchtvaartmaatschappijen hun aanbod van mobiele diensten uitbreiden. Bij de overgrote meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen kunnen passagiers via een mobiel apparaat inchecken (73 procent), boarden (zeventig procent) en meldingen ontvangen over de vluchtstatus (68%). Tegen 2020 zegt meer dan 97 procent van de luchtvaartmaatschappijen van plan te zijn dit te doen. 89 procent van de luchthavens investeert dan ook in deze processen.
Andere ict-activiteiten, waarin de luchtvaartsector investeert, zijn vluchtupdates via sociale media en het gebruik van nieuwe technologie, zoals internet of things en sensoren (waaronder beacons), om reizigers persoonlijker te benaderen en om hun routes op luchthavens te optimaliseren.