Rijkswaterstaat (RWS) en Siemens Mobility hebben onlangs het contract ondertekend voor de ontwikkeling van een automatiseringssysteem met standaard it-bouwstenen voor bediening, besturing en bewaking van de Wantijbrug. De Wantijbrug bij de N3 bij Dordrecht dient als leerproject voor de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe standaard voor bruggen.
Er komt een herbruikbare standaard die toepasbaar is op de Wantijbrug en in ieder geval ook nog op de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam. Naast de ontwikkeling en implementatie van de hard- en software voor de Wantijbrug, komt er ook een ontwikkel-, test-, acceptatie- en educatieomgeving (otae). Het is de bedoeling dat Rijkswaterstaat de standaard uiteindelijk kan gebruiken bij de renovatie van andere bruggen.
IT-bouwstenen
‘Het werken met it-bouwstenen is de nieuwe richting die Rijkswaterstaat met zijn i-Strategie is ingeslagen’, vertelt Perry van der Weyden, chief information officer van Rijkswaterstaat. ‘Door onze bediensystemen te standaardiseren en te uniformeren wordt het beheer van onze tunnels en bruggen eenduidiger en minder complex. Bij nieuwe of te renoveren bruggen of tunnels kan de betreffende aannemer straks de bouwstenen gebruiken.’
Het industriële automatiseringsdeel van de renovatie van de Wantijbrug is losgekoppeld van de civiele werkzaamheden. Siemens zorgt, samen met de opdrachtnemer voor het fysieke deel, voor de implementatie en integratie van de standaard. Rijkswaterstaat verwacht met Siemens een deskundige partij binnengehaald te hebben die dit project tot een goed einde gaat brengen. Bart Smolders, directeur van Siemens Mobility: ‘Wij kunnen hier al onze kennis en ervaring inzetten die wij hebben opgebouwd op het gebied van standaardisatie van besturing van bruggen, tunnels en vaarwegen voor gebruikers.’