Een samenwerkingsverband van organisaties in Noord-Nederland is van plan een it-laboratorium op te richten voor het bedenken, maken en uitproberen van blockchaintoepassingen in het onderwijs. Dit maakte het bekend tijdens de ‘Blockchain in Education’-dag die gisteren 5 september 2017 in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen is gehouden.
In aanloop naar de conferentie vormde zich een samenwerkingsverband van DUO/MinOCW, Quintor, Groningen Declaration Network (GDN), Stichting ePortfolio Support (StePS), TNO en Rabobank, de initiatiefnemers van het Blockchain Fieldlab Education in Groningen. ‘In het blockchain-lab worden in overleg met de Rijksuniversiteit Groningen, de Ministeries van Economische Zaken, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Dutch Blockchain Coalition de noodzakelijke regionale, nationale en internationale experts en expertise bij elkaar gebracht. De verwachting is dat deze activiteiten in de toekomst nieuwe hoogwaardige werkgelegenheid en bedrijvigheid in Groningen gaan opleveren. It-bedrijf Quintor is de ‘penvoerder’ van het samenwerkingsverband’, aldus de deelnemende partijen.
Theo Mensen van StePS en Johan Tillema van Quintor hebben gisteren namens de samenwerkende partners aan de gastheren, wethouder Van Keulen van de gemeente Groningen en de vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Rijks Universiteit Groningen, Jan de Jeu, een poster aangeboden om de start van het Blockchain Fieldlab te markeren. Mensen benadrukt dat het it-lab een fysieke plaats in Noord-Nederland moet krijgen: ‘De locatie is nog onbekend, maar hier gaan we zeker over praten bij een volgende bijeenkomt. Het kantoor van Quintor in Groningen kan een optie zijn, maar ook bij DUO of op de universiteitscampus in Groningen zie ik mogelijkheden. Ik ken zo al tien zeer geschikte plekken in het noorden voor het lab, dus dat moet wel goed komen.’
Ook heeft hij een duidelijke planning voor ogen. ‘Op dit moment ben ik het projectplan aan het schrijven voor het komende jaar. Hierbij willen we prototypes bouwen en nagaan wat we in een jaar op blockchaingebied kunnen realiseren.’ Wat betreft de financiering geeft hij ten slotte aan dat elke betrokken partij een substantiële bijdrage levert om het blockchainlab mogelijk te maken.
StudyBits
Het eerste project waar onderzoek naar wordt gedaan in het Fieldlab is ‘StudyBits’. De doelstelling hiervan is om het voor iedereen, ook internationaal, mogelijk te maken om zijn of haar (deel)diploma’s, certificaten en andere (onderwijs)informatie uit nationale registers onomstotelijk vast te leggen via blockchaintechnologie en partijen uit het onderwijs en werkgevers op eenvoudige wijze toegang geven tot deze informatie via blockchaintechnologie. Het Blockchain Fieldlab Education gaat zich verder richten op een blockchain-masterclass Blockchain in Groningen, en wil de mogelijkheden verkennen voor verdere innovaties op het gebied van blockchain in het onderwijsveld.
Blockchain in Education-dag
Aan de Blockchain in Education-dag, die voor het eerst gehouden werd, deden ruim 250 deelnemers en blockchainexperts uit Nederland, België, Italië, Spanje, Engeland, Australië en de Verenigde Staten mee. Vragen die aan bod kwamen, waren ‘Kunnen we studiepunten, certificaten en diploma’s met veel minder administratieve rompslomp en een stuk eenvoudiger en betrouwbaarder opslaan door blockchain’ en ‘wat betekent dit voor financiering van het onderwijs?’.
Mensen denkt dat volgend jaar ruimte zou moeten worden gevonden voor een terugblik: ‘We willen begin september volgend jaar wederom een Blockchain-in-Education-dag houden. Samen met de vele initiatieven van bedrijven en instellingen zoals de blockchain Hackathon willen we Groningen neerzetten als de ‘blockchain city’ van Europa.