Ook in Belgische winkelcentra zijn reclameborden geplaatst met een camera om mensen te bespieden voor marketingdata. Dat schrijft De Morgen. Eerder was daarover ook in Nederland heisa ontstaan.
Het was het bedrijf Dooh-tv, een dochterbedrijf van de multinational JCDecaux, die de borden plaatste. De camera’s in de borden houden geen beelden bij, maar meten wel hoeveel mensen de advertentie bekijken. Op basis van gelaatsuitdrukkingen zou nog meer informatie opgeslagen kunnen worden. JCDecaux zelf noemt de camera’s ‘visuele sensoren’.
Volgens privacy-experts is het gebruik van dit soort camera’s aan strikte wetgeving verbonden en vallen ze niet onder de wet op de bewakingscamera’s. Staatssecretaris Philippe De Backer was alvast niet opgezet met de praktijk en vindt dit niet kunnen. Hij noemt het ‘Big Brother’-praktijken.
De Privacycommissie zal contact opnemen met JCDecaux om de zaak te onderzoeken. Op Radio 1 zei voorzitter Willem Debeuckelaere alvast dat de praktijk ‘langs alle kanten rammelt met de privacywetgeving’.
Eerder was er ook in Nederland heisa over digitale reclameborden met ingebouwde camera’s. Daar staan ze onder meer geïnstalleerd op treinperrons.
De camera ziet dat je naar de advertentie kijkt.
Dan verandert het plaatje en wordt je gehypnotiseerd.
En dan wordt je astraal gekoppeld aan de matrix en ga je domme dingen doen… getuige de meest recente verkiezingsuitslag.
Als iedereen bij die borden nou even tactisch een plakkertje gebruikt dan zijn we binnen no-time van dat euvel verlost.