Belangenvereniging voor weggebruikers ANWB gaat een paar honderd medewerkers, waaronder topman Frits van Bruggen, devices geven waardoor ze in de auto geen berichten meer kunnen sturen via WhasApp. De organisatie wil hiermee het goede voorbeeld geven voor alle weggebruikers in ons land.
Wat voor devices de ANWB aan zijn werknemers beschikbaar gaat stellen en om welke technologie het gaat, kan een woordvoerder nog niet bevestigen. ‘We zijn nog in onderhandeling met verschillende partijen en kunnen hier dus nog geen uitspraken over doen. We verwachten hier binnen enkele maanden uitsluitsel over te kunnen geven.’
Convenant
Het plan van de belangenverenging valt samen met de ondertekening van een convenant waarbij veertig partijen, waaronder ook navigatiespecialist TomTom, willen strijden tegen het gebruik van een smartphone tijdens het rijden. Ze willen dat het voor werknemers onmogelijk wordt om tekst in te voeren op hun smartphone als zij aan het rijden zijn. Deelnemers zijn onder meer de Vereniging Nederlandse Gemeenten, verschillende universiteiten, Transport en Logistiek Nederland, TomTom, ANWB en verzekeraars. ‘Wij accepteren in Nederland geen slachtoffers meer die te wijten zijn aan het gebruik van smartfuncties in het verkeer’, staat te lezen in het manifest.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering hiervan. Weet zo’n app of device straks welk toestel van de chauffeur is, en welke van de passagiers bijvoorbeeld?
Als mijn kinderen niet meer kunnen appen in de auto dan wordt het wel heel moeilijk ze nog ergens mee naar toe te krijgen bijvoorbeeld.
Maar ook voor de zakenbons die een auto met chauffeur heeft zal zoiets impact hebben
Goed idee, slechte marketing….de bedenkers hebben waarschijnlijk zitten slapen bij de vorige ANWB campagne, waarbij de wegenwacht app werd gelanceerd.
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/mobility/6053511/250449/laatste-dag-voor-gele-praatpaal-langs-snelweg.html
Tsja, een bestaande iPhone dus en een upgrade (binnenkort) naar iOS11 (zie onder andere https://www.iculture.nl/tips/niet-storen-tijdens-autorijden/). Goed idee, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom hier nieuwe devices voor nodig zijn.
Het is nauwelijks mogelijk hier een fatsoenlijke reactie op te geven.
Zijn wij nu zo diep gezonken dat we technologie nodig hebben om te zorgen dat we niet even tien minuten kunnen wachten voordat we op een onzin berichtje kunnen reageren?
Is dit nu vervolmaking van infantiel gedrag of is het gewoon autisme?
Je zou het (deels) op kunnen lossen met een wettelijk verplichting voor het gebruik van bluetooth in een auto; aangevuld met een profiel genaamd “auto” voor zowel de smartphone als de auto.
Op het moment dat een smartphone een bluetooth verbinding heeft en de snelheid is hoger dan (bijvoorbeeld) 5 km per uur, dan wordt de bediening via het toestel vrijwel volledig uitgeschakeld.
Dit is deels een oplossing omdat een bestuurder dan nog steeds de vrijheid heeft om bluetooth niet te gebruiken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een headset.
Tot op zekere hoogte is dit af te dwingen met een startonderbreking. Dat wil zeggen dat een auto pas gestart kan worden als er iemand achter het stuur zit en (handmatig!) een bluetooth verbinding activeert met een eerder geautoriseerde smartphone.
Door dit niet meer automatisch te doen wordt het een (min-of-meer) bewuste actie – zelfs als je hier een tweede smartphone voor gebruikt en de eerste blijft gebruiken voor belletjes en berichtjes.
Veroorzaakt de bestuurder dan alsnog een ongeluk, dan is er toch wat extra uitleg nodig… zoals bijvoorbeeld een smartphone voor zakelijk gebruik en een voor privé gebruik… maar of een dergelijke uitleg voldoende gaat zijn om ermee weg te komen…
Misschien allemaal wat ver gezocht. Maar blijkbaar is het nodig…
🙂
Even los van alle praktishce bezwaren ( wat doe je als je in meer dan 1 auto rijdt, of de auto meerdere regelmatige bestuurders heeft, wat doe je met de meerijders, wat doe je met de navigatie apps op de smartphone (kan me voorstellen dat TOMTOM die uit wil zetten), etc.), er zullen altijd technische oplossingen zijn/komen die de “automatisch blokkeren” omzeilen. De “hard-core” gebruikers, degene die het grootste risico zijn, gaan hier zeker naar opzoek.
Als je het vanuit een verslavingsperspectief bekijkt, onthoudt je de gebruiker zijn “kick” van het connected zijn. De gebruiker zal opzoek gaan naar een andere (risicovollere?) manier om die kick te krijgen. De kans bestaat dus dat het op de weg juist gevaarlijker. En dat lijkt me nou niet de bedoeling.