Hoe ver gaan we met robotisering als we weten dat de mogelijkheden onbeperkt zijn? Die vraag krijgt u beantwoord van Randall van Poelvoorde tijdens de Insight Techshow op 28 september a.s. in de Passenger Terminal in Amsterdam. Volgens deze robot-expert werkzaam bij RobotXperience en gastdocent van Nijenrode Business University moeten we snel afstappen van het idee dat wat technisch mogelijk is, we ook moeten realiseren. “Wat er kan, is niet altijd wat we zouden moeten doen”, vertelt Van Poelvoorde.
Dat is makkelijk gezegd. Als je een bedrijf bent dat winst moet maken, is het zaak dat je de organisatie zo efficiënt mogelijk inricht en aanstuurt. Dan doe je er alles aan om verspilling te voorkomen. Robots zijn daar een prima oplossing voor. En als je wetenschapper of ontwikkelaar bent, zoek je voortdurend naar nieuwe technische mogelijkheden. Die vooruitgang valt niet tegen te houden. Dat zal menig bestuurder, politicus of wetenschapper beamen.
Kunstmatige intelligentie voorop
Sterker nog, de ontwikkelingen gaan zo snel dat technologie slimmer wordt dan de mens. Steeds meer bedrijven zetten kunstmatige intelligentie in om onderhoudswerkzaamheden te voorkomen, beter in te spelen op klantbehoeften of diagnoses van ziektes vast te stellen of zelfs te voorspellen. Bedrijven als Google, Microsoft, Apple, Amazon en Alibaba hebben inmiddels hun strategie aangepast naar een ‘AI-first’ aanpak. Waar alles tot voor kort ‘Mobile-first’ was, staat nu kunstmatige intelligentie centraal bij hun technologische ontwikkelingen. Eén van de oprichters van Google en zelf ook AI-expert, Sergey Brin, is zelfs verrast hoe snel de technologische voortuitgang nu gaat.
Kortom, wie houdt wie nog tegen als mogelijkheden onbeperkt zijn en velen daarvan kunnen profiteren? Volgens Van Poelvoorde moet je bepalen wanneer er werkelijk sprake is van voordeel. Zo pleit hij voor het verder uitbreiden van het principe dat we de gebruiker centraal stellen bij de totstandkoming van nieuwe toepassingen en systemen. De mens centraal zetten bij zowel ontwikkeling van technologie als de lange termijn effecten daarvan. Dat is wat anders dan de focus op ‘wat er kan’. Zo kunnen robots in de zorg een waardevolle functie vervullen waarmee zorgtaken veel goedkoper worden. Handen aan bed inruilen voor robots kost immers aanzienlijk minder geld. De grote vraag is of de mens dat ook wil. En wie bepaalt dat dan? Het zou toch heel triest zijn als we achteraf moeten concluderen dat we die robot niet hadden moeten inzetten voor zo’n typisch menselijke taak.
Tot hier en niet verder met robotisering
Eén van de meest inspirerende sprekers op de Insight Techshow weet daar wel raad mee. Volgens Van Poelvoorde moet het beginnen met bewustwording bij bestuurders en andere mensen die gedreven worden door efficiency. Zij moeten zich realiseren dat de huidige koers van ‘doen wat kan’ onze samenleving niet per definitie verder gaat helpen. Daarnaast pleit de robotstrateeg voor een onafhankelijke intermediair die vaststelt wat goed is voor mens en samenleving. Hoe ziet hij dat voor zich? En hoe realistisch is dat scenario? En welke robots zijn er nu al die wel of niet geschikt voor ons zijn? Is investeren in robotisering űberhaupt verstandig?
Schrijf u nu in!
De antwoorden krijgt u 28 september a.s. gepresenteerd tijdens de Insight Techshow van Randall van Poelvoorde. Meer weten? Of inschrijven voor dit inspirerende verhaal? Kijk nu hier en schrijf u in!