‘Trek het internet helemaal leeg, schandalig snel 4G, niet omdat het moet, maar omdat het kan.’ Het mantra van Tele2 is niemand ontgaan. En anders geeft het stijgende marktaandeel wel blijk van de populariteit van de telecomprovider onder consumenten. Gesterkt door de cijfers, maakt Tele2 nu de stap naar de kleinzakelijke markt – waar het nog verre van top of mind is.
The new kid on the block. Zo voelt de van origine Zweedse provider zich in Nederland. Hoewel Tele2 in 1997 naar Nederland kwam, voelt het nog nieuw. Mogelijk ligt de oorzaak in de nieuwe uitstraling en doordat het bedrijf in 2001 met mobiel is gestart. In 2012 kreeg het zijn frequentie om in november 2015 een eigen mobiel netwerk te lanceren. Een state-of-the-art-netwerk, zoals Tele2 het zelf omschrijft. Waarom? ‘Omdat het gebruik maakt van de laatste technologie, supersnel is en in vergelijking met andere providers een stuk kostenefficiënter.’
Tele2 kreeg bij de herverdeling van frequenties in 2012 een plek toegeschoven van de overheid om de marktwerking rond de drie grote providers van Nederland, KPN, Vodafone en T-Mobile, op te schudden. Een strijd die vrij snel het gewenste resultaat gaf: dalende prijzen en een markt in beweging. Hoe lukt het Tele2 om te overleven in die jungle? ‘Door slim en efficiënt werken en enkel doen waar je echt goed in bent’, antwoordt directeur zakelijke markt Barry Wissink. Dat doet Tele2 door alleen dat aan te bieden wat klanten in hun ogen echt nodig hebben.
Wifi boven data
Het netwerk van Tele2 scoort een 9,2 op een schaal van 10 en ligt daarmee maar net achter de netwerken van de concurrenten die tussen de 9,3 en 9,5 liggen. Wissink: ‘Ons netwerk is nu anderhalf jaar operationeel, en we zijn supertrots op de kwaliteit die we in korte tijd hebben weten te realiseren. Nederland heeft de beste mobiele netwerken van Europa en toch zijn wij echte wifi-addicts. Niet dat wifi nou van zulke goede kwaliteit is, maar omdat mensen, vanwege de kunstmatig hoge prijzen te bang zijn om data te verstoken. Hier ligt voor ons de ruimte om de bestaande markt uit te dagen. Dat is ook de reden van ons unlimited aanbod. Daar kwam T-mobile eerder mee. Wij hebben ervoor gezorgd dat ons netwerk er klaar voor was voordat we onze propositie introduceerden. Wij doen het nu en dan op de Tele2-manier, dus op het laagste prijsniveau zodat we de markt echt kunnen opschudden.’
Volgens Wissink kleeft er aan het woord ‘laagste prijs’ een negatief gevoel. ‘Als iets goedkoop is, wordt al gauw aangenomen dat het ook geen goede kwaliteit is. Maar voor ons is prijs als een instrument om beweging te creëren en de markt te veranderen. Een lage prijs aanbieden die niet ten koste gaat van de kwaliteit van het netwerk betekent dat we keuzes moeten maken in wat we doen en de manier waarop we dat doen.’
4G only
De provider biedt alleen 4G aan. Tele2 hoeft geen 2G- en 3G-netwerken te onderhouden, waardoor de prijzen laag zijn te houden. Daarnaast maken standaarddiensten het mogelijk de goedkoopste te zijn. Volgens Wissink is het bedrijf continu in gesprek met klanten en onderzoekt het regelmatig wat klanten nu echt gebruiken. ‘We bieden 80 procent aan van wat anderen aanbieden omdat we weten dat 99 procent van de klanten alleen die diensten daadwerkelijk gebruiken. Als we in gesprek gaan met nieuwe klanten proberen we zo goed mogelijk op hun vraag in te gaan. Ook bekijken we of bepaalde specifieke aanvragen breder aan onze bestaande klanten aan te bieden zijn. Zo komt het voor dat we nee moeten verkopen. Het is goed om te luisteren naar potentiële klanten, maar je bestaande klanten zijn belangrijker. Als iets in hun voordeel kan zijn, is het een dubbele winsituatie.’
Schoenmaker blijf bij je leest
Een aantal providers verplaatst zich meer naar het ict-domein, Tele2 kiest daar niet voor, laat Wissink weten. ‘Telecom en it zijn twee verschillende dingen. Focus op it, dat past niet in ons bedrijf als challenger. Wij profileren ons als vast-mobiel provider voor zakelijk Nederland. Dus gewoon een goed mobiel netwerk en goed vast netwerk, waarbij we in basis connectiviteit bieden. Voor aanverwante diensten hebben wij een partnerecosysteem waarin we gebruik maken van gespecialiseerde ict- en securitypartijen.’
Omdat het kan
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Dat is de formule van Tele2, dat geldt ook voor zakelijke klanten. Met klanten als ABN Amro, NS en veel overheidsinstanties is de telecomprovider de één na grootste aanbieder voor vaste telefonie in het zakelijk segment. Wissink ziet dat er in het zakelijk segment steeds meer vraag is naar geïntegreerde vast-mobiele oplossingen voor telefonie.
De provider heeft voor elk type organisatie een totaaloplossing, waarbij vaste en mobiele telefonie geïntegreerd zijn. Van Vast op Mobiel voor de kleinzakelijke klanten, Hosted Voice, Vast op Mobiel uit de cloud voor middelgrote en grote organisaties tot Mobile Connect voor grote corporates, die nog een eigen telefooncentrale hebben en daarop mobiel willen aansluiten. Met dat volledige portfolio heeft Tele2 een standaard gezet. Dat gecombineerd met de huidige mobiele proposities, hoopt Tele2 opnieuw de markt op te schudden.
De provider wordt geen softwarehuis, of it-dienstverlener; het blijft een telecombedrijf dat doet waar het goed in is. De telecommarkt is wat Wissink betreft nog lang niet verzadigd. ‘Met een sterk mobiel netwerk en bijbehorende oplossingen kunnen we beter de kleinzakelijke markt bedienen. Daar ligt voor ons de ruimte om te groeien. Ook zullen we ons netwerk blijven verbeteren. Snelheden en bandbreedte zullen toenemen, verbeteringen die dicht bij onze kern liggen, waarmee we weer onze servic, maar ook de eenvoud in oplossingen kunnen verbeteren. Dat is de fundering van Tele2.’
Bij vaste telefonie horen vaste toestellen, bij een vast toestel hoort een router en een switch, bij een router en een switch hoort een internetverbinding, VPN’s, VLAN’s, QOS. Hoe wil je vaste telefonie verkopen zonder je op het IT domein te begeven? Om nog maar te zwijgen van de (IT) uitdagingen die gepaard gaan met UC oplossingen. Kort door de bocht als je het mij vraagt.
Tevens vreemd om, als directeur zakelijk, grote klanten als ABN AMRO, die geen gebruik maken van de vast mobiel oplossing (of andere toekomst producten van Tele2) te gebruiken als “proof of concept” van hetgeen waarmee je de boer op wil gaan.