De stichting Privacy First beschuldigt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ervan niet op te treden tegen de NS. Discussiepunt is de ov-chipkaart en dan met name het voordeelurenabonnement, waarbij de NS reizigers volgens de stichting kan dwingen om extra te betalen als ze hun privacy willen behouden. Aanstaande maandag komt de zaak voor bij de Raad van State.
‘Drie jaar geleden schafte NS de papieren treinkaartjes af en verplichtte alle reizigers voortaan een OV-chipkaart te gebruiken. Het bleek dat reizigers die omwille van hun privacy voor een anonieme OV-chipkaart kozen, van NS geen voordeelurenkorting krijgen – ook niet als zij al vele jaren in het bezit zijn van een voordeelurenabonnement. Arnhemmer Michiel Jonker vroeg de AP om handhavend op te treden, wat de AP weigerde. Op 16 augustus 2016 gaf de Rechtbank Gelderland Jonker deels gelijk en gelaste dat de AP de zaak alsnog serieus moest onderzoeken, maar verplichtte de AP nog niet om handhavend op te treden. De AP en Jonker gingen beiden in hoger beroep bij de Raad van State’, stelt de stichting.
Discriminatie
Jonker ervaart het feit dat een reiziger met privacy in de voordeeluren meer moet betalen dan een reiziger zonder privacy, als een vorm van discriminatie. ‘Ik wil net als vroeger het openbaar vervoer kunnen gebruiken zonder dat een bedrijf of de overheid precies kan bijhouden waar ik op welk moment geweest ben. Daarvoor is de anonieme OV-chipkaart ook bedoeld. Maar die wordt op deze manier ontmoedigd. Er wordt een ongerechtvaardigd onderscheid gemaakt tussen mensen met privacy en mensen zonder privacy. Mensen die hun privacy willen houden, moeten meer betalen. Dat is discriminatie. NS probeert me er zo toe te dwingen mijn privé-reisgegevens voor commerciële doelen ter beschikking te stellen. Nederlandse wetten en Europese verdragen verbieden dat.’
Ook heeft Jonker bezwaar tegen de wijze waarop NS zijn persoonsgegevens heeft overgedragen aan Trans Link Systems (TLS). ‘NS zegt dat ik een contract met TLS heb, maar dat is onzin. Ik heb nooit zo’n contract afgesloten, en dat heeft geen enkele treinreiziger. NS heeft zijn algemene voorwaarden veranderd. Maar NS kan niet rechtmatig in zijn algemene voorwaarden opnemen dat ik opeens een contract over mijn persoonsgegevens afgesloten zou hebben met een derde. Je ziet hier hoe de zogenaamde privatisering van een publieke voorziening, het OV, leidt tot onrechtmatige praktijken.’
AP liet eerder steken vallen
Het is niet de eerste keer dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de rechter moet verschijnen en het verwijt krijgt dat ze onvoldoende handhavend optreedt. Eerdere zaken betreffen de verwerking van medische persoonsgegevens, een landelijke database met medische gegevens, een omstreden afvalpas in Arnhem en de verwerking van behandelgegevens in de geestelijke gezondheidszorg. Wellicht heeft een en ander te maken met het grote personeelstekort bij de privacywaakhond.
Sinds de introductie van de OV-kaart niet meer met het Nederlandse OV gereisd omdat ik toen al wist dat het hele OV-gebeuren een glijdende schaal zou zijn die de reiziger keer op keer meer zou benadelen. Wat me zwaar teleurstelt is dat de AP hier ook weer een steek laat vallen en blijkbaar niet aan haar basis taak wil of kan voldoen. Dat moet beter.
Ook blijkt het dat je als burger dan maar zelf je gelijk moet halen en dankzij de stichting Privacy First worden er nu spijkers met koppen geslagen. Zelf ben ik al donateur van deze stichting en raad iedere it’er aan om dit ook serieus te overwegen.
Johan, de NS is gewoon een ex overheids orgaan dat nu ineens commercieel moet gaan denken.
Dat kan enkel als je elke vorm van tegengas keihard de kop indrukt.
Het hele Translink concept is op die manier ook volkomen doorgeslagen en het OV is er bepaald niet beter door geworden.
Ik ben een paar keer in DL met de trein gegaan.
Daar koop je gewoon een kaartje, stap je in.. en de trein vertrekt dan volgens het spoorboekje. en komt ook als aangegeven aan.
Was hier vroegah ook hoor… ok.. dat is veertig jaar geleden, maar wij konden het ook hoor !