Het Belgisch-Nederlandse Samplified Audio heeft de eerste prijs gewonnen in de Amerikaanse Hearables Challenge, die wordt toegekend door The National Science Foundation.
De Hearables Challenge had als doel om innovatieve oplossingen te vinden voor het verstaan van spraak in rumoerige situaties. Die oplossingen moest toepasbaar zijn in audioproducten voor consumenten zoals hearables en wearables. Alle inzendingen zijn beoordeeld door een panel van experts van de National Science Foundation, innovatie-organisatie NineSigma en de Nasa. Zij kregen inhoudelijke ondersteuning van het Linguistic Data Consortium van de Universiteit van Pennsylvania.
De oplossing van Samplified Audio bestaat uit een cloud/smartphone-platform en het embedded Clementine Wear Audio platform, waarmee gebruikers en professionals hearables en wearables kunnen bedienen en programmeren. Bij de inzending is eveneens gebruik gemaakt van Line-1, een revolutionaire ruisonderdrukkingstechnologie die zijn oorsprong vindt in onderzoek binnen het VUMC (Amsterdam). Het eerste product op dit platform is de in eigen beheer door Samplified ontwikkelde ‘SnowOwl’. Deze draait op Clementine Wear en zal gelanceerd worden via Indiegogo.
Trump
De wedstrijd komt op een belangrijk moment voor Samplified Audio. Niet alleen komen er steeds meer hoor-toepassingen in wearables en hearables, president Trump tekende onlangs ‘The Over-The-Counter (OTC) Hearing Aid Law’. Op basis van deze wet zal een groot deel van de Amerikaanse hoormarkt, voor de lichte- en middelzware hoorverliezen, bediend mogen worden met consumenten audioproducten in plaats van uitsluitend hoortoestellen.
‘We verwachten dat we binnen de komende zestig dagen twee of drie fabrikanten van hoortoestellen en/of audio-elektronica voor consumenten bekend kunnen maken die producten zullen uitbrengen gebaseerd op Clementine Wear’, zegt Samplified-ceo Mark Kaal. ‘De eerste fabrikant is deze week al aangekondigd, de Aziatische marktleider in hoortoestellen Newsound uit China.’
De markt voor hoortoestellen is booming omdat al diverse generaties met name in het uitgaansleven geconfronteerd wordt met te luide muziek die bij veel mensen tot permante gehoorbeschadiging leidt en die dus op oudere leeftijd maar nog niet bejaard al aan een hoortoestel zou moeten.
@Johan : dat zou kunnen verklaren waarom mensen in het verkeer door en blind zijn.
Maar het verklaart niet de dure TV-commercial-tsunami voor ‘1 + 1 gratis’ brillen en hoortoestellen.