Het in Zoetermeer gevestigde Leen Menken Foodservice Logistics heeft gekozen voor een combinatie van het transport management systeem (tms) van softwareleverancier Mendrix en de app Mendrix Mobiel. Menken heeft nu een fijnmazigere netwerk, wat de logistieke aansturing minder complex maakt.
Dit vertelt projectmanager Chris Menken van het logistieke bedrijf. ‘We hebben nu zo’n zestig ritten per dag in ons fijnmazige netwerk, waarmee we b2b-vervoer en huis aan huis-bezorging verzorgen. Daarnaast hebben we ook nog vrachtwagens die vaste routes per week hebben. Dat alles werd eigenlijk behoorlijk complex om integraal aan te sturen.’
Het bedrijf heeft gekozen voor een combinatie van MendriX TMS en de app MendriX Mobile. ‘Via de app kunnen we realtime aanpassingen doen, en zo bijsturen op de weg. Zo kunnen we een stop eruit halen of inwisselen’, vertelt Menken. Per klant zijn er verschillende afspraken waar rekening mee moet worden gehouden. ‘Dit gaan we reguleren via de app. Vanuit de app willen we dit zo aansturen dat de chauffeur niet meer hoeft na te denken wat voor welke klant geldt. Zo is bij de ene klant een handtekening verplicht voor ontvangst, bij de ander niet. Zou de chauffeur dan een levering in de app willen afronden zonder de handtekening, dan geeft de app een melding en zal de chauffeur de levering niet kunnen afronden zonder die handtekening. Bij klanten waar dat niet verplicht is, zal hij wel gewoon verder kunnen.’
Implementatie
‘We deden het voorheen met een aantal systemen. Nu hebben we met MendriX één systeem.’ Volgens de projectmanager scheelt dit veel tijd, en kunnen ze hierdoor de klant sneller antwoord geven rondom vragen over de levering. ‘Vroeger moesten we verschillende systemen raadplegen om alleen al het telefoonnummer van de chauffeur op te zoeken.’
Het doel met MendriX is dat Leen Menken veel tijd zal besparen en de klanten beter kan bedienen. ‘Vooral bij customer service en transport planning zullen we dit gaan merken’, zegt Menken. ‘We hoeven niets meer handmatig in te kloppen, want dat gaat straks vol automatisch.’ Leen Menken gaat bovendien gebruik maken van de module voor emballage registratie binnen MendriX TMS. ‘Hiervoor wordt nu veel handmatig ingevuld, wat vervolgens door de financiële afdeling ook weer moet worden ingevoerd. Dit gaat straks rechtstreeks via de app, wat veel minder foutgevoelig is, en bovendien dus enorm scheelt in tijd.’
De logistieke onderneming Leen Menken, opgericht in 1987, heeft onder meer Délifrance, Sodexo, HelloFresh, Taco Mundo, Beebox, Marley Spoon, de Vegetarische Slager, Willem & Drees en Tivall als klant. Het bedrijf is gevestigd in Zoetermeer en telt zo’n zestig medewerkers.
MendriX is softwareleverancier voor transport en koerier. Het bedrijf levert het MendriX transport management systeem (tms). De onderneming, opgericht in 2004, is gevestigd in Maarssen.