Telecomaanbieders KPN en China Unicom werken samen op het gebied van internet of things (IoT) via de machine-to-machine (m2m)-netwerken van beide operators. Met dit partnership kunnen klanten van KPN en China Unicom respectievelijk in China en Europa de markt betreden met IoT-toepassingen op basis van m2m-communicatie tegen lokaal tarief.
Beide bedrijven gebruiken sim-kaarten gebaseerd op de GSMA-standaard, waardoor IoT-devices kunnen switchen naar een lokale provider en klanten dus een ‘lokale’ abonnee kunnen worden. Eén wereldwijd inzetbare sim-kaart is voldoende om zowel in China als Europa van IoT-diensten gebruik te maken. Wanneer de kaart Europa ‘binnenkomt’, schakelt deze direct over naar het KPN-netwerk in Nederland, in China gebeurt precies hetzelfde, maar dan met het Unicom-netwerk.
Volgens Carolien Nijhuis, algemeen directeur bij KPN wat betreft IoT, past de samenwerking bij de IoT-ambitie van het telecombedrijf. ‘Deze overeenkomst maakt het mogelijk voor onze klanten om globale IoT-spelers te worden.’
Ook de voorzitter van China Unicom, Li Chon en algemeen directeur Chen Xiotian zijn enthousiast. ‘Door deze samenwerking kunnen we één oplossing bieden om IoT te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen Chinese en Europese bedrijven de digitale kloof op IoT-gebied dichten.’
De IoT-service is vanaf eind 2017 beschikbaar.
WeChat-simkaart
Het is de tweede grote samenwerking in korte tijd met een Chinese onderneming voor KPN. In juli 2017 introduceerde het bedrijf samen met het Chinese internetbedrijf Tencent en internetvideo-operator Sunway Culture Media de WeChat Go-simkaart. De kaart is speciaal voor Chinese toeristen die door Europa reizen. Naast bellen en 4G-datadiensten biedt de WeChat Go-prepaidsimkaart reisinformatie, Chinese video-content en sociale media.