De Nederlandse scale-up SendCloud, gespecialiseerd in het stroomlijnen van het verzendproces voor webshops, heeft vijf miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De fondsen TIIN Capital en HenQ en BOM, de economische ontwikkelingsmaatschappij Brabant, onderschrijven het kapitaal.
SendCloud werd in 2012 opgericht om het tijdrovende en dure verzendproces voor kleine en middelgrote webshops te verbeteren, door dit zo veel mogelijk te automatiseren. ‘Via het aanbieden van verschillende verzendopties in de check-out, het sneller verwerken van bestellingen, versturen van klantnotificaties en het automatisch verwerken van retouren, moet de gehele customer journey verbeterd worden’, zo omschrijft het bedrijf hzijn activiteiten in een persbericht. Het bedrijf heeft nu 55 werknemers en ruim tienduizend gebruikers en is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.
SendCloud is inmiddels marktleider in de Benelux in zijn branche. De nieuwe investering wordt gebruikt om verder uit te breiden binnen Europa en het product te blijven verbeteren. De kapitaalsinjectie brengt ook werkgelegenheid mee, het bedrijf heeft nu zo’n vijftig vacatures openstaan.
‘Logistiek zorgt voor 20 tot 40 procent van de totale kosten voor online retailers’, zegt ceo Rob van den Heuvel. ‘Wij zien dat consumenten steeds meer eisen stellen op het gebied van bezorgen en retourneren. De grootste uitdaging voor de webwinkeliers is om aan de bezorgwensen van de veeleisende shopper te blijven voldoen, op een winstgevende manier.’