Google Cloud werkt samen met Marketo, specialist in zakelijke business-to-business-marketingautomatisering. Onderdeel van de samenwerking is dat Google Cloud Marketo helpt de gehele marketing automation product-infrastructuur te verhuizen van on-premises datacenters naar het Google Cloud Platform (GCP). Klanten van Marketo maken dan gebruik van de Software-as-a-Service (SaaS)-producten van Google Cloud.
In de eerste fase van de samenwerking wil Google Cloud de integratie tussen Marketo-oplossingen en de G Suite versnellen. Marketo-gebruikers kunnen dan G Suite-onderdelen, zoals Gmail, Sheets en Hangouts Chat, inzetten voor een snellere ontwikkeling van marketingcontent, maar ook voor meer betrokkenheid met (toekomstige) klanten.
Nan Boden, hoofd bij Google op het gebied van wereldwijde technologiepartners, over de samenwerking: ‘Ons partnerschap met Marketo toont aan dat het onze wens is om samen te werken met leidende SaaS-bedrijven, zoals Marketo, Evernote en Box. Dit doen we door ons publieke cloudplatform aan te bieden waar deze ondernemingen hun applicaties op kunnen draaien, hun voordeel kunnen doen met machine learning en data analytics en waarop ze kunnen integreren met producten van Google.’
Marketingsoftwareprovider Marketo is in 2006 opgericht en heeft het hoofdkantoor in Californië. Daarnaast heeft de onderneming kantoren in Portland (VS), Dublin, Tel Aviv en Sydney (Australië). In juni 2016 is de onderneming voor 1,79 miljard dollar verkocht aan financieringsbedrijf Vista Equity Partners.
Google Cloud Platform
Het Google Cloud Platform (GCP) bestaat uit een verzameling (suite) van zakelijke diensten geleverd via een publieke cloud-infrastructuur. Het gaat om een breed aanbod van diensten zoals opslag (storage), applicatieontwikkeling (development) en rekenkracht (compute power) die draaien op hardware van Google. De infrastructuur is via internet verbonden met klanten.