Zoetwarenbedrijf Copar uit Raamsdonkveer voert een nieuw enterprise resource planning (erp)-systeem in van Schouw Informatisering uit Etten-Leur. Het betreft een Microsoft Dynamics Navision-systeem in combinatie met SI Foodware. Dat is een door Schouw ontwikkelde add-onn met functionaliteit gericht op de voedingsmiddelenindustrie. Wally van Haasen, it-manager bij Copar, licht de noodzakelijkheid van deze 'openhartoperatie' toe.
Copar is een van de grotere spelers op de Nederlandse zoetwarenmarkt. Het bedrijf distribueert in Nederland verschillende eigen producten en geïmporteerde zoetwaren. Bekende namen zijn Rang, Candyman en Italiano. Copar voorziet Albert Heijn, C1000 Super De Boer en Jumbo van snoepgoed.
Waarom kiest Copar voor een nieuw erp-systeem?
It-manager Wally van Haasen: ‘Momenteel werken wij al met een Microsoft Dynamics NAV uit 2009. Maar dat systeem kent geen specifieke functionaliteit voor voedselproducten, zoals productspecificaties. We merkten dat we steeds buiten de huidige software om deden. Om dit te voorkomen en dubbele administraties uit te sluiten, zijn we op zoek gegaan naar een nieuw erp-pakket met een ‘food add-on’. Eind maart viel de keuze op standaard-erp-software Microsoft Dynamics in combinatie met SI Foodware van leverancier Schouw Informatisering.’
Maakt de keuze voor opnieuw Dynamics de invoering er makkelijker op?
‘Nou, hoewel je het als een ‘upgrade’ zou kunnen beschouwen, blijft zo’n nieuw erp-systeem een openhartoperatie voor een bedrijf. Vooral het converteren is een grote taak. De data staan nu nog in andere tabellen in NAV of op andere plekken. In fase één van het implementatietraject zijn we gestart met de processen inkoop, productie, verkoop, financieel en logistiek met onder andere tracking & tracing. Hopelijk kunnen we in november over op het systeem van Schouw. Maar dat is een voorzichtige inschatting.’
Noem eens een belangrijke verandering?
‘Eén van de belangrijke verbeteringen die met het ERP systeem SI Foodware wordt behaald, is op het gebied van logistiek. In het nieuwe systeem gaan we in het magazijn werken met rf-scanning, zowel voor inkomende als uitgaande goederen. Nu nog wordt er handmatig gepickt met geprinte picklijsten. Met rf-scanning willen we tijd besparen en fouten verminderen.’
Draaien jullie het systeem in de cloud?
‘Nee, op locatie. We houden ons erp-systeem liever in huis. Vorig jaar november hebben we ons serverpark vernieuwd.’
Waarom hebben jullie eerder gekozen voor Dynamics?
‘In 2007 maakte het onderdeel wat nu Copar is, zich los uit de internationaal opererende Leaf-groep. Daar werkten we nog met BPCS (een erp-systeem van SSA; overgenomen door Infor – RS) op een IBM AS/400-platform. Maar BPCS was vooral gericht op productiebedrijven. Als we dit zouden blijven gebruiken, moesten we ook veel koppelingen maken, onder andere voor GS1-standaarden. Dat vonden we niet handig en we hebben toen voor Dynamics gekozen.
Een oud-dochterbedrijf van Leaf in België werkt overigens nog steeds met BPCS in een AS/400-omgeving. Tot volle tevredenheid. Die hebben een handige it’er in dienst die dat systeem in lucht houdt. Dat is ook een keuze, maar je maakt je wel afhankelijk van één persoon.’