Het is bijna zover! Op 6 december vindt de spectaculaire uitreiking van de Channel Awards 2017 plaats in Jaarbeurs Utrecht. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste woensdagavond van het jaar. Deze keer spreken we Bart Janssen, country manager Benelux bij Acer.
Hoe kijkt u terug op het eerste halfjaar van 2017 en wat is u in de markt het meeste opgevallen?
‘Het eerste half jaar was voor Acer zeer succesvol. We hebben een goede omzetgroei (Year over Year) en zagen in de consumentenmarkt een stijging in marktaandeel. In Juni 2017 waren wij zelfs weer nummer één in de Benelux consumermarkt, zo bleek uit onderzoek van GFK. Naast het succes in retail hebben we een prachtige groei in de b2b-markt behaald. We zien steeds meer projectaanvragen en het percentage gewonnen deals is sterk gestegen.’
Wat heeft Acer als organisatie allemaal gedaan en hoe is dit ervaren?
‘Mijn missie is om een sales-out gedreven organisatie te zijn met focus op klant en product. We hebben diverse wijzigingen gedaan met betrekking tot set-up van het personeel, zo is onder andere het marketingteam vergroot. Dit is nodig om ons portfolio meer aandacht te geven en ons te focussen op content. Om aan te tonen dat onze klant (reseller) centraal staat, hebben wij een partnerevent gehouden en hen op de hoogte gebracht van ons nieuwste portfolio en beschikbare programma’s en ondersteuning vanuit ons. Een informatieve dag met positieve resultaten op relatie en communicatie. Het belang van dit soort contactmomenten is dan ook groot in onze ogen.’
Hoe kijken jullie naar de ontwikkelingen in de channelmarkt op zich?
‘We zien een duidelijke groei in b2b-aanvragen op Chrome OS waardoor wij regelmatig andere channel partners naar voren zien komen.’
Hoe ontwikkelt jullie bedrijf zich richting toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
‘Bedrijven willen wanneer en waar dan ook toegang krijgen tot hun systemen. De werkomgeving is de laatste jaren gegroeid en hardware en software vormen het fundament. Hierdoor is de rol van ict in het bedrijfsleven veranderd naar ondersteuning van zelfstandige bedrijfssystemen. Wij richten ons daarom vooral op gebruikers met een nieuwe productbehoefte (bijvoorbeeld Chrome). De ontwikkelingen van online zorgen daarnaast voor een nog grotere contentbehoefte waardoor wij ook qua marketing onze resources aan het versterken zijn.’
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen halfjaar?
‘De Momento case. Momento is het eerste overkoepelende digitale, vakoverstijgende en methode-onafhankelijke dashboard voor leerkrachten in het basisonderwijs. Hier zijn hardware, content en channelpartners samengekomen tot één oplossing voor scholen.’
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen half jaar?
‘Dat niets onmogelijk is. Focus hebben en non-stop blijven werken aan verandering is daarbij essentieel.’
Wat betekent een nominatie voor de Channel Awards 2017 voor jullie?
‘Wij zijn blij met de erkenning vanuit de markt voor al het harde werk dat het Acer-team levert om elke dag weer te verbeteren!’
Channel Awards 2017
Acer is genomineerd voor de Channel Awards 2017 in de categorie ‘Best Vertical Market Channel Approach of the Year’. Op 6 december 2017 maakt Channelweb de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.
Breng nu je stem uit voor de Channel Awards 2017! Stemmen kan tot en met zondag 12 november 2017.