Ict-dienstverlener Wipro zet in Silicon Valley een innovatiecentrum op. De van oorsprong Indiase ict-dienstverlener investeert miljoenen dollars om in Mountain View zijn nieuwe producten en oplossingen te etaleren en hoopt via het innovatiecentrum meer aandacht te genereren als interessante werkgever voor Amerikaanse ict-studenten.
Het centrum in Californië wordt opgezet als r&d- en incubatiehub en moet technologieën en oplossingen voortbrengen die gericht zijn op de volgende generatie van zakelijke ict-oplossingen. Daaronder vallen onder meer toepassingen als kunstmatige intelligentie, virtual reality, hyper spectral imaging, machine vision, robotica en automatisering die gericht is op samenwerken.
Wipro richt op die plek ook speciale teams in die zich buigen over het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe ict-toepassingen voor de zakelijke markt. Het centrum moet ook een belangrijke plek worden waar start-ups en tech-leveranciers voor het midden- en kleinbedrijf samenwerkingen aangaan voor het ontwikkelen van nieuwe ict-toepassingen. De dienstverlener beschikt op dit moment over veertien van die zogenoemde designpods. Die zijn verspreid over locaties in Londen, New York, Kopenhagen, Oslo, Stockholm, Madrid, München, Sydney, Tel Aviv, Bangalore en Tokio.
De ict-dienstverlener verwacht met behulp van het Silicon Valley Innovation Center allerlei samenwerkingen en partnerships aan te gaan met tech-onderzoekers aan Amerikaanse universiteiten. Het centrum zal ook de samenwerking van het bedrijf met start-ups in de Bay Area ondersteunen via Wipro Ventures. Dat is de Wipro-divisie voor strategische investeringen. Het fonds heeft een omvang van honderd miljoen dollar en richt zich op investeringen in startende bedrijven en maakt gebruik van Wipro’s wereldwijde netwerk en marktkennis.
Wipro in de VS
Wipro heeft over het afgelopen decennium naar eigen zeggen meer dan twee miljard dollar geïnvesteerd in de VS en heeft meer dan veertig faciliteiten in 23 Amerikaanse staten opgebouwd. Het bedrijft focust naar eigen zeggen op het scheppen van banen in de VS en benadrukt in zijn strategie dat het tot doel heeft om een flink potentieel te benutten van lokaal talent.
Het bedrijf zegt in de eerste zes maanden van 2017 meer dan zestienhonderd werknemers te hebben geworven in de VS en biedt op dit moment werk aan meer dan veertienduizend mensen in de VS, hoofdzakelijk Amerikanen.