In opkomende markten is er tegenwoordig een opvallend grotere vraag naar duurdere, betere smartphones. Dat blijkt uit een rapport van het marktonderzoeksbureau Gartner.
In totaal werden er in het tweede kwartaal van dit jaar wereldwijd iets meer dan 366 miljoen smartphones verkocht, zo berekende Gartner. Dat is 6,7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Android heeft nu 87,7 procent van de markt in handen, iOS is goed voor 12,1 procent.
Samsung blijft de te kloppen fabrikant in gsm-land, de Koreanen konden dit kwartaal meer dan 82,5 miljoen telefoons afzetten, goed voor een marktaandeel van ruim 22 procent. Daarna volgen Apple met 44,3 miljoen iPhones (12,9 procent) en Huawei met bijna 36 miljoen stuks (8,9 procent). De Chinese fabrikanten Oppo en Vivo ronden de top-5 af.
In opkomende markten en groeilanden blijft de vraag naar zogenaamde ‘utility smartphones’ hoog, maar tegelijk is er ook een groeiende interesse te bespeuren voor telefoons met 4G, meer opslagruimte, meer processorcapaciteit en betere camera’s. Dat resulteert vooral in een sterke groei van het middensegment, de telefoons die tussen de 150 en 200 dollar kosten. Gartner verwacht dat ook Apple zijn voordeel zal doen met deze trend, omdat deze landen een interessante markt worden voor iPhones van een vorige generatie.
Wat de regio’s betreft, is China goed voor ruim honderd miljoen verkochte telefoons, daarna volgen ‘Emerging Asia/Pacific’ met ruim 78 miljoen exemplaren en de V.S. met meer dan veertig miljoen stuks. West-Europa volgt pas op de vierde plaats met minder dan 36 miljoen stuks.
Voor de komende kwartalen waarschuwt Gartner voor stijgende kosten van componenten en een tekort aan kritische onderdelen. Onder meer het tekort aan flash-geheugen en oled-schermen zullen de aanvoer van nieuwe modellen negatief beïnvloeden, denkt het bedrijf.