De door ABN Amro ontwikkelde terugbetaal-app Tikkie is in ruim een jaar tijd gegroeid naar meer dan één miljoen unieke gebruikers. Volgens de bank is de gratis iPhone- en Android-app de snelstgroeiende betaal-app van Nederland. De app wordt inmiddels ook ingezet voor zakelijke toepassingen.
Banken steken innovaties op het vlak van fintech vaak hoog in, maar volgens Frank Verkerk, Chief Digital Officer van ABN Amro is het succes van Tikkie vooral te verklaren doordat het iets oplost dat mensen dagelijks tegenkomen en waar nog geen simpele oplossing voor was.
Hij benadrukt dat door goed te luisteren naar de wensen en aanbevelingen van klanten de app op relatief korte termijn een succes is geworden.
Tikkie is in juni 2016 geïntroduceerd door een start up binnen een incubatorprogramma van ABN Amro. In mei 2017 brak de app door de grens van een half miljoen gebruikers en inmiddels in dus de miljoen aangetikt.
4 vragen over Tikkie
Wie gebruikt de app vooral? Volgens ABN Amro wordt Tikkie door klanten van alle leeftijden gebruikt, maar is de app vooral populair in de groep van 20-35-jarigen. De top drie van gebruiksmomenten zijn 1. eten en drinken 2. cadeautjes kopen en 3. uitjes. ‘Dat zijn momenten waarop mensen iets samen doen. De laatste tijd wordt Tikkie ook steeds meer gebruikt voor dagelijkse zaken zoals boodschappen. Dit jaar zijn tot nu toe per week gemiddeld zo’n 150.000 Tikkies verstuurd. Het gemiddelde bedrag dat wordt teruggevraagd is 27,50 euro.
Welke zakelijke initiatieven zijn er rond Tikkie? Nadat Tikkie in 2016 aan consumenten is aangeboden, is in februari 2017 de eerste zakelijke samenwerking gestart met Transavia. Klanten van Transavia kunnen extra diensten zoals een stoel reservering of een extra koffer, met Tikkie betalen. In juli 2017 volgde de Rijksuniversiteit Groningen door Tikkie te gebruiken om studenten hun collegegeld te laten betalen. Verkerk: ‘Ook voor de zakelijke markt verwachten we dat Tikkie sterk zal groeien. Er zijn op dit moment veel bedrijven geïnteresseerd in de dienst, omdat ze zien dat klanten door het gemak van Tikkie heel snel betalen.’
Hoe is Tikkie ontstaan? ABN Amro: ‘Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android. Het is een initiatief van ABN Amro, maar gratis te gebruiken voor klanten van alle Nederlandse banken. Met Tikkie kunnen betaalverzoekjes eenvoudig worden verstuurd naar familie of vrienden via WhatsApp of sms. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen bank.’
Hoe zit het met de beveiliging? ABN Amro: ‘Iedereen met een Nederlandse betaalrekening en een smartphone kan Tikkie gebruiken. De ontvanger van een Tikkie hoeft de Tikkie app niet te hebben. De app voldoet aan de richtlijnen en veiligheidseisen van de bank die stelt dat gebruikersgegevens goed beschermd zijn en niet gedeeld worden met andere bedrijven.’