Tele2 loopt in Nederland voorop met de introductie van VoLTE (Voice over LTE). Dat is goed nieuws voor onze klanten, want VoLTE biedt veel voordelen. Op dit moment maken al zo’n 170.000 klanten gebruik van deze nieuwe technologie via het 4G-only netwerk van Tele2. In mijn werk als Senior Business Consultant merk ik dat er onder zakelijke klanten veel vragen zijn rondom VoLTE. Wat is VoLTE nu eigenlijk precies? Wat heeft u eraan?
VoLTE in het kort
VoLTE is een techniek die bellen via het 4G-netwerk mogelijk maakt, zonder in te leveren op de internetsnelheid. Gebruikers van VoLTE bellen dus volledig digitaal. We zijn nu nog gewend aan de lange tijd die het duurt om een gesprek op te zetten. Ook kijken we niet op van wat ruis of gekraak op de lijn. Met VoLTE gaat het opzetten van een gesprek veel sneller en is de geluidskwaliteit duidelijk beter, zodat u ook zakelijk altijd uitstekend bereikbaar bent.
Eigenlijk lijkt VoLTE op een Skype- of WhatsApp gesprek. Gesprekken via dit soort apps zijn zowel privé als zakelijk vaak onhandig, omdat gebruikers niet met hun telefoonnummer maar met een accountnaam moeten bellen. Daarnaast blijkt in de praktijk dat het voor zakelijk gebruik niet prettig werkt als er altijd alleen via een app gebeld kan worden. Ten opzichte van Skype en WhatsApp biedt VoLTE een aantal voordelen die deze technologie ook voor zakelijk gebruik zeer interessant maakt.
Voordelen van VoLTE
- HD spraakkwaliteit (bij gesprekken van VoLTE naar VoLTE). Het verschil met 3G is enorm.
- De spraakoproep via VoLTE kost geen data uit de databundel, er worden belminuten gerekend. Dit voorkomt vervelende verrassingen achteraf.
- Andere toepassingen die data verbruiken lopen tijdens het gesprek gewoon door via 4G. Het apparaat kan op twee manieren gebruikt worden zonder terug te vallen naar 3G.
- Snelle opzet van het gesprek (binnen 2 seconden in plaats van 8 seconden)
- Een VOLTE gesprek krijgt in het netwerk en de telefoon voorrang op internet data.
- Gebruikers hoeven geen aparte app te openen of met accountnamen te bellen.
Voor wie?
Begin 2016 hebben we VoLTE voor een deel van de Tele2 klanten geïntroduceerd, en sinds december 2016 kunnen alle Tele2 klanten met een VoLTE-ready toestel hun zakelijke gesprekken voeren via deze technologie.
Wilt u weten wat u nog meer kunt verwachten van ons de komende tijd? Of hoe wij ervoor zorgen dat uw telefoongesprekken veilig zijn? Lees het in dit artikel.
Mobiel wordt de nieuwe norm. Wat betekent dit en hoe borgt u dat?
De technologische ontwikkelingen rondom mobiele apparaten en smartphones gaan razendsnel. Medewerkers werken met de apparaten die zij zelf kiezen, waar en wanneer ze dat zelf willen.
Het beheren, beveiligen en faciliteren van de informatie op deze mobiele apparaten wordt hierdoor steeds belangrijker. Organisaties zullen mee moeten bewegen met deze snel veranderende ontwikkelingen en zorgen dat er geen achterstand ontstaat op de rest van de markt van leveranciers, partners en concurrenten. Hoe pakt u dat slim aan en waar moet u mee beginnen?
In deze whitepaper leest u wat mobiel werken betekent voor uw organisatie en hoe u daar het beste mee om kunt gaan. Leer meer over:
- Meldplicht Datalekken
- Beleid rondom mobiel werken
- Mobile Device Management (MDM)