It draait om meer dan software implementeren. Het gaat om de toegevoegde waarde van de oplossing voor een organisatie. Het optimaliseert bedrijfsprocessen en dat heeft invloed op de manier van werken en de werknemers. Dat is het speelveld waar binnen Silvia de Vries zich als cio bij leasemaatschappij ALD Automotive bevindt. Ze vertelt hoe ze zich in dit verandermanagement heeft gespecialiseerd.
Na het behalen van haar havodiploma start De Vries de opleiding Bedrijfsinformatica aan de Hogeschool Utrecht. ‘In 1991 was dit nog een relatief nieuwe richting, waar nog maar enkele lichtingen van waren geweest. De opleiding is een combinatie van commercie, bedrijfseconomie en it. Dat sprak me aan, aangezien de computer in de toekomst steeds belangrijker zou worden.’
Ze doorloopt de studie succesvol en mag aan de slag bij haar stagebedrijf. Dit aanbod slaat ze af, omdat ze nog wil doorstuderen. ‘Ik had geleerd dat it vooral draait om verandermanagement, waarbij de it-oplossing een randvoorwaarde is om een bedrijf en de medewerkers succesvol te maken. Men moet begrijpen hoe de bedrijfsprocessen in elkaar zitten en hoe mensen hun werk doen. It kan deze processen vervolgens optimaliseren. Dit verandert de manier van werken en zorgt voor nieuwe rollen en functies die er vroeger nog niet waren. Om hier meer over te leren, koos ik voor twee masteropleidingen aan de Universiteit van Tilburg: Management & Organisations en IT Strategy & Management.’ Haar afstudeerscriptie gaat over de samensmelting van organisatieadviesbureaus en implementatiepartners. ‘Dit waren in de jaren negentig nog twee aparte werelden, maar ik voorspelde dat door de overlap van belangen en veranderende markt, er diverse samenwerkingsverbanden zouden ontstaan. Iets wat al snel werkelijkheid bleek te worden.’
Verschillende it-keukens
Haar eerste it-baan is die als SAP-consultant bij Ernst & Young (tegenwoordig EY). ‘Om SAP succesvol te implementeren, worden organisatie en procesverandering doorgevoerd. Dat werkgebied is een combinatie van mijn studies. Hier leerde ik veel op het gebied van projectmanagement: hoe voer je it-projecten uit en hoe zet je een systeem over binnen een bedrijf?’ Wat De Vries vooral leuk vindt, is om tijdens migraties bij de buitenlandse klanten op locatie te werken. Dat betekent enerzijds dat ze een kijkje neemt in keukens van diverse (it-)bedrijven en anderzijds ook in het buitenland woont en werkt. Zo heeft ze tijdens de SAP-projecten in het buitenland zo’n negen tot twaalf maanden op locatie gewoond. Dat varieerde van Aberdeen, tot Londen, Manchester en Praag.
Na zeven jaar wil De Vries graag bij een eindgebruikersorganisatie werken en er doet zich een kans voor. ‘Een collega van EY ging aan de slag bij TomTom en vroeg mij om manager van de businessapplicaties-afdeling te worden. Op dat moment was TomTom net naar de beurs gegaan en dat betekende dat er apps vervangen en processen geprofessionaliseerd moesten worden. Maar ook moest het bedrijf klaargestoomd worden voor groei in nieuwe landen en voor nieuwe functionaliteiten.’ Ze omschrijft de tijd als leuk, hectisch en dynamisch. ‘Om het bedrijf te professionaliseren, moest ik samenwerken met diverse business stakeholders. Hier leerde ik veel over samenwerkingen en partnerschappen. Het is belangrijk om gezamenlijk naar een doel toe te werken. Daar is focus en duidelijkheid voor nodig. Het draait daarbij om de juiste rolverdeling. Ieder teamlid moet zijn verantwoordelijkheid nemen en gezamenlijk moet het team in de boot roeien. Ik ben van mening dat wanneer je klant, dat kan zowel intern als extern zijn, succesvol is, dat jij succesvol bent.’
Klaarstomen voor overname
‘Toen TomTom geprofessionaliseerd was, werd ik weer onrustig voor een nieuwe baan. Ik heb nooit de ambitie gehad om een specifieke rol te vervullen, maar ik zoek altijd een uitdagende baan waarbij ik samen met een leuk team aan een uitdagend project werk. Daarbij kijk ik altijd naar wat er op mijn pad komt. Zo ook mijn baan bij Ziggo. Een oud-collega koppelde me aan de directeur personeelszaken van de provider. Ik werd aangenomen om een NOC en SOC te leiden.’
‘Ziggo bevindt zich in een dynamische markt. Waar het eerst bekend was als kabelbedrijf, moet het ook tv en telefonie aan het portfolio toevoegen. Het was duidelijk dat wij overgenomen gingen worden en het was mijn taak om de organisatie daar voor klaar te stomen. Dat vroeg wederom om een cultuurtransformatie.’ Na de daadwerkelijke overname, vindt De Vries het tijd om naar een nieuwe baan te zoeken. Dit omdat de cultuur van de organisatie niet aansluit bij haar wensen. ‘Ik koos bewust voor Ziggo als zelfstandig bedrijf. Er is veel nadruk op diversiteit en er waren veel vrouwen in managementfuncties. Door de overname werden mijn verantwoordelijkheden minder en werd innovatie op wereldwijd niveau bepaald. Daar had ik niet voor gekozen.’
Van buiten naar binnen
De it-directeur wordt benaderd door een recruiter om bij ALD Automotive als cio aan de slag te gaan. ‘Die functie is een mooie combinatie tussen wat ik de afgelopen jaren heb gedaan. Als cio heb ik de taak transformatie doorvoeren en innovatie executeren. Daarbij moeten we steeds meer richting een it-based organisatie gaan. De markt transformeert en onze klant ook. ALD richt zich nu meer op de mobiliteit van mensen, in plaats van enkel auto’s leasen. Denk ook aan de ontwikkelingen als elektrisch rijden en zelfrijdende auto’s. Mijn missie: ik moet het bedrijf klaarstomen voor de toekomst en daarbij de juiste producten en innovaties doorvoeren. Hierbij is het belangrijk om de klantbehoefte centraal te stellen. Wat is de informatiebehoefte van de (eind)gebruiker en hoe spelen we daar op in?’
Wat de cio opvalt, is dat in de sector enkel naar branchegenoten kijkt. Zij is van mening dat je ook naar andere sectoren moet kijken om kennis te vergaren en samenwerkingen aan te gaan. ‘Kijk naar andere sectoren om van ze te leren, je te laten verrassen en om je iets nieuws te brengen. Leren van elkaar en samenwerkingen aangaan. Innovaties moet je in samenwerking met partners doen, zodat je niet altijd zelf het wiel hoeft uit te vinden. Dat kan met branchegenoten, it-bedrijven, startups en universiteiten.’
Er even tussenuit
‘Ik heb een deel van mijn masterstudie in Australië gedaan. Daar bracht ik mijn it-kennis weer up-to-date. Toen dit was afgerond, wilde ik graag reizen. Daarom heb ik aansluitend een jaar lang gereisd door Australië en Azië. Maar ook tijdens haar carrière neemt De Vries regelmatig een sabbatical of een langdurige vakantie van zo’n vier maanden. ’Zodra ik wist dat de organisatie op orde was, vond ik het tijd om afstand te nemen en de managers te laten doorgroeien. Ik nam vrij om te testen of ik mijn werk goed had volbracht. Vaak gebruikte ik die vrije tijd om, naast het reizen, een andere baan te zoeken.’
De Vries is van mening dat mensen veel te weinig reizen. Dit omdat reizen leert om afstand te nemen, het nieuwe energie geeft en het helpt met relativeren. ‘Bovendien leer je tijdens zo’n reis de goede dingen van andere culturen. En dat is ook belangrijk voor je professionele carrière: als je andermans cultuur begrijpt ben je in staat hier de kracht van in te zetten.’ Uiteindelijk draait een succesvolle carrière volgens de cio om enthousiasme, hard werken en om lef te tonen door ook nieuwe en onbekende rollen op je te nemen.
‘Werk hard en leer er van. Natuurlijk maak je fouten, maar dat zie ik als mooie leerpunten om het de volgende keer wel goed te doen. Vertrouw op je eigen intuïtie, luister naar anderen en vraag indien nodig om hulp. Het draait tenslotte niet om jezelf, maar om het belang van de hele organisatie. Als je klant (intern of extern) succesvol is, ben jij succesvol. En daar moet je in faciliteren.’
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 06/2017.)
Een zeer goede invalshoek van een professional die zichzelf in ieder geval zeer goed kent en open wil blijven staan voor verschillende invalshoeken en scenario’s. Als interim professional vind ik het persoonlijk geen must om te moeten reizen ‘in between’ opdrachten voor het creeeren van die afstand. Ik kan heel goed de deur na een opdracht achter mezelf dichttrekken en focus leggen op de volgende opdracht.
Zeker een goed stuk.
Dit soort interim figuren voegen vaak 0 toe aan een organisatie, sterker nog, ze verstoren vaak goed draaiende ketens en processen door hun eigen wanbeleid en gedachtegoed koste wat kost door te drukken en niet te luisteren naar de mensen die echt verstand van zaken hebben, de business door en door kennen en al jaren met bepaalde technologieën werken. Vervolgens gaan ze reizen en hoppen ze naar een andere baan, de rommel blijft liggen voor de beheerders en ontwikkelaars, de kosten lopen in de tonnen zo niet miljoenen….
Al dat gereis is toch slecht voor het milieu en zou eigenlijk toch verboden moeten worden?
Voor mij zijn de beste managers degenen die je nooit ziet en hoort. Dus van mij mogen ze zoveel mogelijk reizen als ze willen.
@SRE en johan -> helemaal gelijk
Het begint met een opleiding wat je eigenlijk niets leert : iets met organisatie en mensen(lekker ver van techniek want daar begrijp je toch niets van) en daarna andere mensen aansporen ahmm managen .
Wat we nodig hebben is meer mensen die iets werkelijk kunnen en doen dus technici en geen mensen die alleen maar ballast en overhead creeren .
Mijn stelling blijft: Intelligente mensen hebben geen managers nodig