‘Orchestration’ is een buzzwoord dat steeds vaker genoemd wordt als het gaat om hybride omgevingen. In het kort: orchestration is het creëren van een consistente gebruikerservaring, door het integreren van IT-diensten (cloud en non-cloud) en het in lijn brengen van IT-processen met de behoeften van de business. Een complexe en uitdagende klus, waarbij succes met name afhangt van zes aandachtsgebieden. Wij zetten ze op een rij:
1. Service orchestration
Service orchestration is de sleutel voor de rimpelloze dienstverlening en gebruikerservaring, ongeacht de technische oplossing. Stel dat een bedrijf kiest voor een agile werkwijze om de speed to market te verhogen. In deze benadering voldoet de eerste release van een nieuwe oplossing vaak maar net aan de functionele eisen van de business; extra features worden in latere releases toegevoegd. Service orchestration is essentieel om deze release & change cyclus te koppelen aan de service desk en delivery, zodat klanten de best mogelijke ervaring krijgen.
2. Supplier orchestration
In Hybrid IT omgevingen – die bestaan uit zowel cloudplatforms als legacy-systemen – hebben organisaties een grotere keuze uit leveranciers dan ooit. Vooral voor bedrijven die veel werken met SaaS-toepassingen kan het aantal vendoren oplopen tot wel meer dan honderd. Het managen van al deze contracten en relaties is complex en veeleisend. Supplier orchestration maakt kosten en risico’s beheersbaar, maar geeft afdelingen wel de ruimte om hun eigen keuzes te maken.
3. Security orchestration
Een omgeving waarin meerdere platformen gecombineerd worden, brengt voordelen met zich mee voor de business, maar ook een uitdaging op het gebied van security. Organisaties moeten zich bijvoorbeeld afvragen welke data zij in de publieke cloud opslaan en welke data zij lokaal of in een private cloud bewaren. Security orchestration is noodzakelijk om voor alle informatie het juiste platform te bepalen om zo alle voorwaarden op het gebied van compliance en dataprotectie tegemoet te komen.
‘Het in harmonie brengen van Hybrid IT-omgevingen staat op de agenda van veel organisaties. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten?’
4. Process orchestration
Het succesvol in de praktijk brengen van Hybrid IT vraagt om agile, procesgerichte IT-organisaties die zonder haperingen een uiteenlopend aanbod van technologieën, service levels en businessmodellen orchestreren. Door deze omgevingen lopen complexe ‘digital supply chains’, die de IT-organisatie moet presenteren als geïntegreerde diensten. Process orchestration is hoe men processen linkt met de juiste mensen, systemen en data om zo innovatie mogelijk te maken en diensten te automatiseren.
5. Compliance orchestration
Iedere organisatie heeft te maken met wetgeving en industriestandaarden waar zij zich aan moeten houden. Compliance orchestration betekent het aanbrengen van regels en het inzetten van automation om compliance-problemen te detecteren en te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor data residency, waarbij bepaalde soorten data slechts opgeslagen mogen worden in specifieke geografische regio’s.
6. Technical orchestration
Dit is de fundering onder alle zojuist genoemde pilaren van orchestration. Technical orchestration brengt alle technologieën samen om een platform te creëren dat waarde levert aan de business en een optimale gebruikerservaring mogelijk maakt. Het vastleggen van het beleid en automatiseren van beslissingen is hier de sleutel: iedere workload, applicatie en elk project moet draaien op de juiste omgeving voor hun specifieke vereisten. Effectieve technische orchestration maakt van technologie een ware ‘business enabler’, met waarde uit snelheid, standaardisatie, wendbaarheid, flexibiliteit en lagere kosten.
Meer weten?
Wordt u ook steeds afhankelijker van de cloud voor het leveren van diensten aan klanten en wilt u meer weten over Hybrid IT orchestration?
Xpirit en Fujitsu organiseren op dinsdag 26 september 2017 een gezamenlijk Hybrid IT event. Tijdens de sessie van Nick Herbert (Head of Orchestration Hybrid IT, Fujitsu EMEIA) komt aan bod hoe Fujitsu’s Service Orchestration aanpak een meer actieve, holistische, en business-centric benadering omvat.
Bekijk het volledige programma online of schrijf u direct in en ontdek hoe u het potentieel van de cloud maximaal kunt benutten door flexibiliteit te verhogen en complexiteit te verlagen!.