Rob Peters is de nieuwe directeur van it-advieshuis Asecom. Hij volgt Mick de Valk op die een commerciële rol in het bedrijf krijgt. De aanstelling volgt op de overname van Asecom. Peters, overgekomen van KPMG, heeft per 1 augustus alle aandelen van het Brabantse bedrijf overgenomen.
Bij KPMG adviseerde Peters al langere tijd over erp. Hij stuurde hier grotere teams aan. Het ondernemersbloed begon bij hem op te spelen en Peters wilde zelfstandig verantwoordelijk zijn voor een organisatie. In Asecom heeft hij dat naar eigen zeggen gevonden.
Mick de Valk richtte Asecom in 2003 op en kwam op enig moment tot de conclusie dat het bedrijf een professionaliseringsslag moest gaan maken. ‘Hij ziet in mij de juiste kandidaat om dit te realiseren’, verduidelijkt Peters. Waar De Valk vooral op commercieel en technisch vlak sterk is, daar moet Peters het bedrijf meer structuur geven. ‘Ik wil vooral dat we in grotere teams projectmatig gaan werken, want daar vragen klanten om.’ Groei in aantallen wil hij niet noemen. ‘Het bedrijf moet groeien, de mensen moeten in hun werk kunnen groeien en we moeten innovatief zijn. We willen boven onszelf uitstijgen.’
Grotere klanten aantrekken
Asecom richt zich op SAP Business One, het mkb-product van de softwareleverancier. De beoogde groei moet gerealiseerd gaan worden door iets grotere klanten aan te trekken. ‘Met productontwikkeling van SAP en met name SAP Hana, ervaren we groeiende belangstelling van grotere organisaties. Dat is een doelgroep waar we ons meer op willen richten’, maakt Peters duidelijk. ‘Dergelijke implementaties zijn al een project op zich.’
Op dit moment is Asecom vooral sterk in de logistieke markt met een eigen magazijnoplossing. Dat blijft zo, al wil Peters wel enkele aanvullende vakgebieden omarmen. ‘Erp draait om finance, supply chain, reporting, crm en hr. Die laatste twee gaan we niet doen. Wel gaan we ons naast supply chain meer richten op finance en reporting. Dit sluit ook aan bij de behoeften van deze grotere bedrijven. Finance is in veel gevallen nog onderbelicht en iedere ondernemer wil wel een cashflow-overzicht hebben. Ik kom uit de finance- en reporting-hoek, dus daar kan ik mijn waarde aan het bedrijf toevoegen.’
Doelstellingen
Hoewel Peters de groei niet wil kwantificeren, heeft hij wel doelstellingen voor Asecom voor de nabije toekomst. ‘SAP innoveert zijn producten, wij moeten onze eigen aanvullende modules laten mee-innoveren. Daarnaast is het nodig om onze hosting en helpdesk te verbeteren om onze groei te continueren. Uiteraard blijven we ons huidige klantenbestand goed bedienen. De hoogste druk op dit moment zit op onze consultancy-tak, daar kunnen we wel wat extra mensen gebruiken.’
Asecom heeft op dit moment bijna veertig mensen in dienst en heeft kantoren in Breda en Wijchen.