De Twentse zorginstelling Aveleijn kiest voor de online-werkomgeving van Switch IT Solutions. De ict-dienstverlener uit Enschede levert 850 werkplekken, die in januari 2018 live gaan, en zal verantwoordelijk zijn voor het it-beheer. Via de uitbesteding wil het Aveleijn-it-team zich richten op innovaties voor cliënten en medewerkers.
Zorginstelling Aveleijn biedt in veertien Twentse gemeenten en de gemeente Berkelland (Achterhoek) op ruim tachtig locaties zorg, ondersteuning, behandeling en advies voor personen met een verstandelijke beperking of een lage sociale redzaamheid.
De reden om een aanbesteding te starten, was de veroudering van het bestaande it-netwerk van Aveleijn. Winnaar van de aanbesteding, Switch IT Solutions uit Enschede, gaat nu de hele online-werkomgeving vervangen en daarna beheren. Medewerkers krijgen hierdoor altijd en overal toegang tot hun persoonlijke werkplek, met hun eigen gegevens en applicaties.
Uitbesteding
De zorginstelling heeft bewust gekozen om het beheer uit handen te geven, laat bestuurslid Susanne Bentvelsen weten. ‘Wij zijn geen it-bedrijf, maar een it-gebruiker. It wordt steeds belangrijker, maar ook complexer. Wij willen de techniek en het beheer daarom overlaten aan specialisten. Ons eigen it-team krijgt daardoor meer een regierol en kan zich toeleggen op beheer van applicaties en innovaties die belangrijk zijn voor onze cliënten en medewerkers.’
‘Daarnaast hoeven we niet investeren in hardware, zoals servers voor de it-infrastructuur’, vervolgt Bentvelsen. ‘Op termijn levert de investering ook besparingen op. Maar de grootste winst is dat onze medewerkers straks nog beter en efficiënter kunnen (samen)werken, waarbij onze eigen it-focus niet meer ligt op techniek, maar op de directe ondersteuning van medewerkers en cliënten.’
Switch kijkt sinds juni mee in de bestaande werkomgeving van Aveleijn. Na de zomer start de inrichting van de werkomgeving, waarmee medewerkers in januari 2018 kunnen werken.