De ontwikkelingen in ons vakgebied volgen elkaar steeds sneller op. Telkens is er weer een manier om slimmer betere software te maken. Maar hoe zorg je als organisatie er nu voor dat je up to date kennis hebt met specialisten die continu meegaan in de laatste ontwikkelingen? Kortom: hoe blijf je succesvol als dienstverlenende organisatie in deze dynamiek?
Dat is niet zo eenvoudig. Neem nu het veelgevraagde ambacht van een Java-developer. Hoe faciliteer je dit type specialist zo goed mogelijk? Er zijn nogal wat verwachtingen waaraan voldaan moet worden. Zo moet een senior Java-developer full stack zijn. Dus zowel kennis hebben van de laatste ontwikkeltools & concepten, middleware, front end en uiteraard de courante frameworks. Als persoon moet zo’n developer bovendien gecommitteerd zijn aan het resultaat en met zijn Scrum-team zelfsturend. Ideaal gezien beheert hij of zij wat door zijn team is gebouwd. Kennis van operations hoort er dan ook bij (DevOps). Vervolgens moet er tijd worden gemaakt om de continue nieuwe inzichten in het vakgebied te evalueren, uit te proberen en waar zinvol toe te passen. Kortom: voldoen aan dit profiel vraagt serieuze toewijding van de professional.
Aan de andere kant: weet je als organisatie van dit soort professionals een team te vormen, dan levert het flink wat op. Zij kunnen namelijk snel efficiënte en schaalbare software maken. Op een wijze waardoor vaak en snel naar productie kan worden gegaan (Continuous Delivery).
Als je dit type mensen aan boord hebt, dan kun je dus zeer succesvol zijn als ict-dienstverlenende organisatie. Maar hoe krijg je dat nu voor elkaar?
Zo lukt het niet…
Hoe groter je bent, hoe lastiger dit wordt is mijn stelling. Vooral grote organisaties die alles willen doen van Cobol tot aan Sharepoint en van testen tot projectmanagement hebben moeite om ideale werkomstandigheden te bieden. Dit komt doordat optimaal beleid voor een ontwikkelexpertise heel iets anders is dan voor management consultants. En gezien de snelle bewegingen van de markt is het lastig hier snel op in de spelen als je de niche niet van buiten kent als manager. Iets dat vaak het geval is in grote organisaties.
Die inhoudelijk als manager zorgt er namelijk voor dat deze weet hoe een specifieke expertise het beste kan worden gefaciliteerd. Hij weet dan welke conferenties bezocht moeten worden, welke opdrachten en projecten interessant zijn en welke kennis morgen belangrijk is. Wil je dus uitblinken in Java-maatwerk, dan moet het gehele beleid hierop gericht zijn.
De betreffende expertisemanager moet dan samen met de specialisten vorm geven aan het beleid. Als deze echter allerlei zaken moet verantwoorden aan hogere managers, dan moet alles cijfermatig onderbouwd worden en regeert snel de korte termijn. Dit beïnvloedt keuzes voor het aannemen van professionals, accepteren van opdrachten en geeft wellicht beperkingen qua ontwikkelbudget door moeilijkere marktomstandigheden van andere bedrijfsonderdelen. Ook kan de manager beperkt worden in zijn speelruimte omdat door hem gewenste keuzes niet aansluiten bij bovenaf opgelegde strategische doelen zoals outsourcing.
Zo wel…
Kies je expertise als organisatie. Breed genoeg om in projecten een doorslaggevende rol te kunnen spelen, smal genoeg om allemaal dezelfde vakmatige interesses te delen. Zorg er vervolgens voor dat je actief kennis deelt met elkaar. Intern en extern. Kies voor kwaliteit en niet voor snelle groei. Kwaliteit betekent dan dat iedereen het gezamenlijke vakmanschap optimaal weet toe te passen in projecten. Meer dan dertig- to veertig-man groot als organisatie maakt dit lastig. Dan ga je lagen en afdelingen creëren. Dan is niet iedereen meer ingevoerd in het vakgebied. Dat maakt je minder gefocust als organisatie, minder efficiënt en maakt het moeilijker het niveau vast te houden.
Bovendien zorgt kleinschaligheid voor wendbaarheid. Dat heb je nodig. Inspelen op continue veranderingen is immers noodzakelijk. Ook is er geen behoefte aan overhead zoals marketing, recruitment en andere functies. Het groeimodel heeft dit ook niet nodig, want: kwaliteit trekt kwaliteit aan. Als je kennis maar zichtbaar deelt, dan vinden mensen jou wel.
En hoe pak je dan grote projecten aan met zo’n kleine organisatie? Ten eerste: liever maken we de projecten klein en overzichtelijk. Dit lukt niet altijd. Bovendien vragen ook kleinere projecten vaak meerdere expertises. Dat is natuurlijk wel lastig te bedienen als een bedrijf focust op één niche van ict. Daarom is het wenselijk om als kleinschalige gefocuste organisatie te zorgen dat je met anderen samenwerkt. Met organisaties die aanvullend zijn en dezelfde uitgangspunten hanteren zoals net benoemd. Zo ontstaat het beste van beide werelden: de capaciteit om grote projecten succesvol te maken en het vermogen om uit te blinken in je eigen vakgebied.
Dit is de ict-dienstverlenende organisatie van de toekomst!
Bingo !!!!!
Nog meer mensen de kaart vol?
Grote organisaties klein organiseren?
Zelfsturende teams aansturen?
Kleinschalig gefocuste organisaties die samenwerken met andere kleinschalig gefocuste organisaties? Een soort hele grote organisatie, zeg maar 🙂
Ik weet niet wat voor organisatie de auteur bedoelt. Als hij pure IT-dienstverleners (Cap Gemini, Atos, Ordina, etc…) dan is het probleem niet het de professional, maar het business model van deze organisaties: uurtje factuurtje. Zolang er klanten van deze organisaties zijn die dat blijven doen, hebben ze veel bestaansrecht. Wat je gelukkig ziet, is dat er veel professionals als ZZP-er of in collectief werken. Dus kleinschaliger.
Bedoelt de auteur een klantorganisatie, waar ICT een grote rol speelt (banken, overheden, etc….) dan heeft meer te maken of deze organisatie een regie organisatie heeft of ook veel zelf bouwt (waar dan valide redenen voor moeten bestaan). Dat betekent dat je nu eenmaal professionals in dienst moet gaan nemen. En tja, die moet je – net zoals alle andere medewerkers – aan je zien te binden. Zorg voor een voor een reëel uitdagende omgeving (ga geen mooi weer spelen, als sommige rollen super saai, maar wel noodzakelijk zijn) en doe een beroep op de professional dat ook hij een rol speelt in zijn eigen carrière. Als een blind paard achter elke hype aanlopen heeft geen zin.
Overigens probeer niet te denken dat je alleen met jonge net afgestudeerde mensen, die een of twee trucjes hebben geleerd op school of universiteit, direct inzetbaar zijn: zij missen context. Aan de andere kant, ga niet proberen een compleet ingekakte vijfitiger die voor niets in is, naar een DevOps cursus sturen. Zonde van je centen. Zoek naar mensen die een profiel hebben die past in de werkzaamheden voor de komende 2 a 3 jaar: mensen aannemen voor de komende 40 jaar is niet van deze tijd.
Kaart is niet vol want na de eerste zin ben ik gestopt met lezen.
Nogal apart met een clickbait titel en het typische jachtige benadering te doen lijken alsof het allemaal in steen gebeiteld staat.
Vooralsnog is het niet meer dan een wensdroom.