Voor elke automobilist, dus niet alleen voor bestuurders van nieuwe modellen, lonkt een toekomst van slim rijden. Binnen het Partnership Talking Traffic willen overheid en bedrijfsleven dat weggebruikers ‘onderweg voortdurend geïnformeerd en ondersteund worden’, om zo optimaal te kunnen reageren op de omstandigheden op hun route. KPN bouwt hiervoor de Data Services Hub, om informatie-uitwisseling tussen partners mogelijk te maken op een veilige, betrouwbare en snelle manier. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2017 reden om de Data Services Hub te nomineren in de categorie Digital Innovation of the Year.
Door het gebruik van apps op de smartphone, een ander navigatiesysteem, een on board unit en de toepassing van data, kan onder meer het fileleed beter worden gemeden. Ook andere ergernissen moeten tot het verleden gaan behoren, zoals midden in de nacht op een verlaten kruispunt voor een rood verkeerslicht moeten stoppen. Ook hoeven vrachtwagens binnenkort minder te stoppen en op te trekken in de stad, omdat verkeerslichten het zware transport herkennen en op tijd op groen springen. Het klinkt futuristisch, maar deze innovatieve toekomst moet door het Partnership Talking Traffic volgend jaar al realiteit zijn.
Voor deze bijzondere samenwerking is negentig miljoen euro uitgetrokken, deels afkomstig van gezamenlijke overheden (ministerie van Infrastructuur en Milieu en een twaalftal regionale overheden) en deels van zo’n twintig private partijen uit de verkeersindustrie, internet-, telecom- en automobielsector. Gezamenlijk leveren de betrokken partijen de komende vijf jaar technologische innovaties op waarmee weggebruikers ‘beter kunnen anticiperen op verkeerssituaties’. Het Partnership Talking Traffic levert innovatieve verkeerstoepassingen die moeten worden gezien als voorbereiding op de technologie die nodig is voor de zelfrijdende auto.
De nieuwe verkeersdiensten kunnen bijvoorbeeld individuele snelheidsadviezen leveren of waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Ook kunnen straks slimme verkeerslichten de weggebruiker informeren hoe lang het nog duurt voordat het licht op groen springt. KPN gaat er binnen het Partnership Talking Traffic voor zorgen dat haar partners veilig informatie kunnen uitwisselen en levert daarvoor de Data Services Hub. De partners van KPN zijn Dynniq, PTV Group, Technolution, TomTom en Vialis.
KPN ziet in de toekomst een bredere rol weggelegd voor zijn Data Services Hub. Het inzicht in logistieke stromen zal steeds meer gebeuren via digitale informatie-uitwisseling. Denk daarbij aan het ontsluiten van informatie over het verkeer op de rails, door de lucht en op het water. De Data Services Hub is een generieke communicatie-infrastructuur, waardoor data op een transparante manier, transsectoraal kan worden ingezet. Daarmee is de Data Services Hub van KPN dus nog volop in ontwikkeling. De nominatie in de categorie Digital Innovation of the Year is een mooie eerste erkenning.