Data-analyse en Formule 1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij iedere Grand Prix staat er een leger aan engineers en data-analisten klaar om gegevens te vergaren en te analyseren. Maar kan data-analyse ook het verschil maken tussen erepodium of grindbak? Red Bull Racing cio Matt Cadieux denkt van wel.
‘Nog steeds bepalen coureurs en hun auto wie er het eerst over finish komt in de Formule 1. Maar de invloed van data-analyse en ict is in vrijwel geen andere sport een grotere rol gaan spelen dan in de autosport’, vertelt Matt Cadieux. De Amerikaan is sinds 2003 cio bij Red Bull Racing, het team van coureur Max Verstappen.
Cadieux: ‘Tijdens een Grand Prix-seizoen rijdt ons team twintig wedstrijden. Tijdens zo’n weekend rijdt de auto vrijwel constant: de vrijdagtraining, kwalificaties op zaterdag en de race op zondag. We maken voor de afstelling van de auto’s, de technische en tactische instructies voor onze coureurs en de analyse van tegenstanders steeds meer gebruik van data-analyse.’
De cio vertelt dat per seizoen maar liefst 30.000 grote en kleine wijzigingen aan de auto plaatsvinden. Van de afstelling van de remmen tot een nieuw ontwerp van de voorvleugel of andere software voor testprogramma’s bij trainingen. Het team kiest voor iedere Grand Prix een andere configuratie van de auto. De cio legt uit: ‘Het is een groot verschil of we racen op het stratencircuit van Monaco, dat door de vele bochten een relatief traag circuit is, of het Italiaanse Monza. Dat circuit heeft lange rechte stukken en weinig bochten. De afstelling van de wagen en de motor zijn dan compleet anders.’
Capaciteit dataopslag
Cadieux wil uit concurrentie-overwegingen niet zeggen hoeveel data er door zijn team verzameld worden, maar laat doorschemeren dat de opslagcapaciteit die hij tot zijn beschikking heeft en die verdeeld is over twee datacenters, aan zijn limiet zit. ‘We hebben onlangs gekozen voor een hybride opslagmodel. We slaan onze data nu ook op in de cloud. Ook worden gegevens vaker gewist en slaan we alleen de analyse-methode en rekenmodellen op, zodat we die kunnen hergebruiken.
Tijdens een Grand Prix is er een limiet voor het aantal mensen dat ieder team op en rond het circuit mag hebben. De groep, van pitcrew, monteurs, composiet- en elektronicaspecialisten, motorspecialisten, personal trainers, teamleiding enzovooort, mag maximaal uit zestig man bestaan. Via zwaar beveiligde remote-verbindingen wordt het team van gespecialiseerde data- en strategie-experts uitgebreid, legt de cio uit.
Red Bull Racing beschikt op het hoofdkwartier op het circuit van het Engelse Milton Keynes over een operations room waar extra deskundigen het team bijstaan. Zij beschikken over dezelfde data en analyses als de teamleden op het circuit. Er worden onder meer de telematische data van meer dan honderd sensoren in de wagens realtime geanalyseerd. Het gaat bijvoorbeeld om oliedruk, remtemperatuur en veerweg van de bolides. Tijdens de wedstrijd is het verboden om op afstand de wagen aan te sturen. Een coureur moet het stuur bedienen en schakelt via de knoppen op zijn stuur. Maar de techniek is inmiddels zover gevorderd dat tijdens trainingen en in testsituaties de wagen op afstand kan worden overgenomen. Cadieux vertelt dat na de wedstrijd de jury de boordcomputers van de auto’s uitleest om zeker te weten dat er niet wordt gesjoemeld met besturing op afstand.
HD-video-analyse
Data-analyse wordt naast het afstellen van de motoren en herontwerp van de bolide ook ingezet voor tactische verbeteringen van de coureur. De Red Bull Racing-cio legt uit dat bijvoorbeeld video-analyse een steeds grotere rol speelt. Het team analyseert de hd video-beelden van de auto’s van de eigen coureurs, sommige tegenstanders en de uitzendingen van tv-stations.
Zo kunnen ze tijdens de wedstrijd via de boordradio extra tactische tips gegeven. Iedere wedstrijd zit er dus een team van video-analisten klaar om de beelden te bekijken. Bijvoorbeeld om coureurs tips te geven over de ideale lijn van een bocht of informatie over de auto’s van concurrenten.
Het team gebruikt de hd-videobeelden ook voor de simulator. Zo kunnen de coureurs in de voorbereiding op een race specifiek trainen op bepaalde situaties, of achteraf een situatie nog eens doorlopen en zo een beter beeld vormen van een gereden race. Bovendien kan er, terwijl er aan de bolide wordt gesleuteld, getraind worden in een zo realistisch mogelijke simulatie.
Virtuele machines
Cadieux: ‘Vroeger vond analyse op het circuit plaats met zware laptops. Die werden dan pas later uitgelezen. Nu hebben we een team van engineers dat op het circuit én op onze thuisbasis Milton Keynes tegelijkertijd op dezelfde virtuele machines werkt en naar dezelfde realtime data kijkt.’
De laptops hebben veelal plaatsgemaakt voor virtuele systemen. Dat moet zorgen dat problemen direct kunnen worden opgelost, besluitvorming versnelt en simulaties verbeteren.
Max Verstappen
Ondanks alle data-analyses die plaatsvinden, haalde dit seizoen de bolide van Max Verstappen drie keer de eindstreep niet door technische problemen. In Azerbeidzjan waren er problemen met de oliedruk, in Canada was er iets met de accu en in Bahrein waren er problemen met de remmen.
Cadieux vertelt dat het hele team zich richt op het verhelpen van mogelijke issues, ook op gebied van ict. Er wordt naar aanleiding van de analyses van de gegevens uit de voorgaande races bijvoorbeeld een aantal upgrades doorgevoerd aan het chassis van de wagens. ‘We hebben nieuwe ideeën over hoe we de auto sneller kunnen maken.’ Ook worden suggesties voor verbeteringen aan de motor doorgespeeld aan Renault.
Volgens Cadieux staan beide coureurs open voor de suggesties die zijn team aanreikt op basis van data-analyses. ‘Ricciardo heeft, doordat hij al langer actief is in de Formule 1, iets meer ervaring met het samenwerken met engineers.’
Red Bull heeft in vergelijking met een grootmacht als Mercedes een beperkt budget, dus moet het team het bijvoorbeeld hebben van slimme ict-toepassingen. Uiteraard zit de concurrentie op dat vlak ook niet stil, maar volgens Cadieux is Red Bull Racing een voorloper als het gaat om de inzet van data-analyse en extra ondersteuning op afstand. In die race om snelle data speelt leverancier Citrix een belangrijke rol. Het bedrijf levert apparatuur en virtuele omgevingen en test nieuwe apparatuur in het Formule 1-team van Redbull.
Race winnen door data-analyse
Volgens Cadieux is Red Bull Racing binnen de Formule 1 een voorloper op het gebied van data-analyse en de inzet van ict. ‘We zijn al zo’n tien jaar bezig met data-experts op afstand. Er heeft zich inmiddels een groep van leveranciers om ons heen geformeerd. Wij zijn voor hen belangrijke proefkonijnen voor hun oplossingen, waardoor we soms eerder de beschikking hebben over nieuwe technologie dan onze concurrenten. Als voorbeeld noemt hij een nieuw testplatform op basis van Linux. Citrix helpt met virtuele desktops en beveiligde verbindingen.’
De cio verwacht dat in de Formule 1, waarin de coureur en de auto altijd bepalend zijn geweest, de data-analyse het verschil kan gaan maken.
Cadieux: ‘Om een race te winnen moet je natuurlijk allereerst een goede coureur hebben en een snelle auto. Als je door de inzet van data-analyse vervolgens de juiste aanpassingen kan doen aan de auto en wedstrijdtactiek, en je kan die wijzigingen sneller doorvoeren dan je concurrenten, dan kan data-analyse het verschil maken.’