Patiënten toegang geven tot radiologie-beelden en hen de mogelijkheid bieden om met artsen te videobellen. Dat zijn proeven die OLVG uitvoert om de digitale dienstverlening naar zowel patiënten als huisartsen te verbeteren. Onno Gabel, hoofd informatisering bij OLVG, vertelt over de ict-roadmap van het Amsterdamse ziekenhuis.
‘Het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (nu OLVG Oost) is in 2015 gefuseerd met het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis (nu OLVG West) en heet sindsdien OLVG. Tijdens de fusie is gekozen het elektronisch patiëntendossier (epd) van de Amerikaanse softwareleverancier Epic, waar het Sint Lucas Andreas al gebruik van maakte, op beide locaties in te zetten. OLVG Oost moest hier op overstappen. Bovendien moest die locatie afscheid nemen van huisartsenportaal Horizon van McKesson’, vertelt Gabel over de ict-systemen van het ziekenhuis.
Het ziekenhuis wil beter digitaal samenwerken met zowel patiënten als huisartsen. Om dat te realiseren, draait het pilots voor nieuwe functionaliteiten binnen het patiënten- en huisartsenportaal. Deze portalen zijn aanvullende modules op het Epic-epd. En als het gaat om informatie-uitwisseling met patiënten en huisartsen staat OLVG voor het toepassen van standaarden en regionale en landelijke afspraken over interoperabiliteit, zoals IHE XDS, BPPC en FHIR.
Radiologie-beelden
Een recent voorbeeld is de toegang van huisartsen tot radiologie-beelden.
‘Huisartsen kregen via het Epic-huisartsenportaal inzage in brieven en tekstuitslagen. Op het gebied van radiologie betreft dat radiologie-verslagen. Echter wilden de huisartsen ook toegang tot radiologie-beelden, zoals röntgenfoto’s, echo’s of mri’s. Om te gebruiken tijdens de voorlichting aan patiënten. Dat zien de artsen als een ondersteuning van het consult én een verbetering in de patiëntvoorlichting.’
Aan het verzoek van de huisartsen heeft het ziekenhuis gehoor gegeven. ‘Voor toegang tot radiologie-beelden hebben we niets nieuws gebouwd. We hebben onze leveranciers – Epic voor huisartsenportaal en Sectra voor radiologiesysteem – aangespoord om gezamenlijk configuraties te maken.’
Security en privacy spelen een belangrijke rol bij de koppeling. Het hoofd informatisering laat weten dat de software en infrastructuur beveiligd zijn, zodat huisartsen enkel toegang krijgen tot de data van die patiënten die hen als huisarts hebben opgegeven.
Identificatie-uitdaging
Voor nu is de koppeling enkel beschikbaar voor huisartsen. Het ziekenhuis wil deze ook toegankelijk maken voor de patiënten. ‘We zien dit als een van de stappen richting samenwerking in de keten en om de patiënt meer regie te geven. OLVG biedt een patiëntenportaal met de naam MijnOLVG. Gebruikers hebben hier al toegang tot de radiologie-verslagen. Nu willen we ook de radiologie-beelden voor hen beschikbaar maken. We zijn pas klaar als de patiënt toegang heeft tot al zijn gegevens, dus ook ECG’s, gescande documenten en hartfilmpjes.’
‘Die koppeling met het radiologie-systeem is nog wel een technische uitdaging’, geeft Gabel toe. ‘Zeker op het gebied van identificatie en authenticatie. Voor huisartsen kon het ziekenhuis de unieke zorgverlener identificatie (uzi)-pas gebruiken ter identificatie. Voor patiënten zoeken we naar andere oplossingen. Zo willen we experimenteren met de nieuwste identificatiemethodes, zoals de overheid ontwikkelt in het Idensys-programma. In 2018 willen we een pilot starten en in 2019 moet deze toepassing beschikbaar zijn. Hiermee zullen we voldoen aan de VIPP-doelstellingen.’
Dat VIPP-programma is ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizen (NVZ) in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Eén van de doelstellingen is dat elke zorginstelling in 2019 over een patiëntenportaal beschikt, waarbij de patiënt medische gegevens kan downloaden. De subsidie om dat te realiseren loopt tot eind 2019.
Videobellen
Naast de pilot om patiënten toegang te geven tot radiologie-beelden, wil het ziekenhuis videobellen als dienstverlening introduceren. Dit met het doel om het aantal ziekenhuizenbezoeken te verminderen.
‘Patiënten hoeven dan minder vaak vrij te nemen of te reizen. Aan onze kant hebben we meer informatie tot onze beschikking en kunnen we kostenbesparingen realiseren.’
Momenteel betrekken Amsterdamse huisartsen al dermatologen van OLVG bij de diagnose middels video. De patiënt krijgt direct de opinie van de dermatoloog terwijl deze bij de huisarts is. Dit is sneller en vriendelijker doordat de patiënt minder lang in onzekerheid zit. En het bespaart een bezoekje aan het ziekenhuis.
‘Dit doen zij op basis van videoconferencing. Nu willen we kijken of we ook Epic-toepassingen hiervoor kunnen inzetten om per video te communiceren met de patiënt thuis. Waar nodig introduceren we extra hulpmiddelen.’
Snel zal deze dienst nog niet breed worden uitgerold, laat Gabel weten. ‘Eind dit jaar starten we, buiten de dermatologie-afdeling, met de eerst pilots. Het vraagt aanpassingen op vele fronten en afstemming met de patiënt. Door co-creatie met de patiënt innoveren we het efficiëntst.’