Patiënten die een nieuwe knie of heup nodig hebben, worden sinds kort geholpen door de virtuele Spaarne Behandelcoach. De SaaS-oplossing is ontwikkeld door softwareontwikkelaar Behandelcoach uit Amsterdam. Verzekeraar ZiverenKruis is betrokken bij het initiatief van het Spaarne Gasthuis.
Via de app krijgen knie- en heuppatiënten een overzicht van alle ziekenhuisafspraken, uitgebreide informatie over het zorgtraject en handige hulpmiddelen om voorbereid de behandeling te doorlopen.
De Spaarne Behandelcoach-app is een pilot van maximaal een halfjaar. Orthopeed Bernard Schutte van het Spaarne Gasthuis: ‘Als je de diagnose voor een nieuwe heup of knie krijgt, komt er veel op je af. Er vinden verschillende onderzoeken plaats ter voorbereiding op de operatie. Er moeten formulieren ingevuld worden en je krijgt informatie over de ingreep en het revalidatieproces. Begrijpelijk dat onze patiënten dat ingewikkeld vinden. De app is een oplossing die onze zorgverlening aanvult.’
Grip op behandeltraject
Uit gesprekken met patiënten is volgens het ziekenhuis gebleken dat er behoefte is om informatie te ontvangen op het moment dat het relevant is. De app herinnert aan afspraken en geeft relevante informatie gedurende het behandeltraject. Daarnaast krijgen gebruikers voorafgaand aan de operatie fysiotherapieoefeningen voor een sneller herstel. Patiënten die niet bij Zilveren Kruis verzekerd zijn, kunnen tijdens de pilot ook de app gebruiken.
Een woordvoerder van Behandelcoach licht toe: ‘Met het communicatieplatform bieden we een actieve begeleiding van patiënten in plaats van een passieve met behulp van papieren brochures. Door zorgbehoevenden via de virtuele coach voor te bereiden en te informeren hopen we de no-show, nu zo’n drie tot zes procent, tegen te gaan. Ook het belverkeer willen we door de app terugdringen, wat veel tijd en geld bespaart.’
End-to-end encryptie
De woordvoerder benadrukt dat Behandelcoach een end-to-end-oplossing is die ziekenhuisbreed is in te zetten. ‘We zetten het nu in voor knie- en heupoperaties, maar hebben eerder een proef gedaan op de afdeling oogheelkunde bij staaroperaties. Uiteindelijk willen we opschalen en de SaaS-oplossing breder inzetten. De technologie is in meerdere talen beschikbaar en daarnaast bieden we de mogelijkheid om doktersconsulten op te nemen. In de toekomst willen we ook chatfuncties en de mogelijkheid voor een video-consult toevoegen.’
Met de privacy zit het volgens hem wel goed. ‘We hebben het platform beveiligd door middel van een end-to-end-encyptie. De SaaS-oplossing draait daarnaast in een private cloud van Microsoft Azure, waardoor de veiligheid gegarandeerd is. De oplossing is gekoppeld met het ziekenhuis informatiesysteem van het Spaarne Ziekenhuis. Hiermee vindt de synchronisatie van patiëntengegevens plaats.’
Het Spaarne Gasthuis is in 2014 ontstaan na een fusie van het Kennemer Gasthuis en het Spaarne Ziekenhuis. De zorginstelling heeft vestigingen in Noord-Holland, onder meer in Haarlem en Hoofddorp.