De Britse ict-dienstverlener NSC Global blijkt zijn in maart aangekondigde ontslagaanvraag te hebben ingetrokken. Het bedrijf wilde in Amsterdam zestig man de laan uitsturen. NSC Global keerde op zijn schreden terug nadat de vakbonden een ultimatum hadden gesteld. Het bedrijf weigerde lange tijd om met de bonden in overleg te gaan.
In september 2015 gingen bijna honderdvijftig werknemers met behoud van hun arbeidsvoorwaarden over van Atos naar NSC Global. Die medewerkers voeren on site-supportdiensten van Atos in Nederland uit. Het zijn medewerkers die voor klanten van Atos de eerste hulp zijn voor computerproblemen, maar de Franse ict-dienstverlener beschouwt dit soort werk niet meer als kernactiviteit.
Een halfjaar later wilde NSC Global af van zo’n zestig man die in de ogen van het Britse business process outsourcing (bpo)-partij te duur zijn. De vakbonden noemden het schandalig om deze it-servicemonteurs te willen vervangen door goedkoper personeel. Een groep van twintig NSC Global-werknemers overhandigde een petitie aan Herke Heinrich, algemeen directeur NSC Global in Nederland. Zij wilden dat de directie niet alleen met de ondernemingsraad (OR) praat, maar ook overlegt met de vakbonden, onder meer over een sociaal plan.
De directie trok uiteindelijk de ontslagaanvraag in en broedt nu op een plan B: kostenbesparingen zonder gedwongen ontslag. Volgens Bob Bolte, bestuurder bij FNV ICT, vlot het nog niet erg.
Heinrich wilde eerder al geen inhoudelijk commentaar geven maar reageert inmiddels helemaal niet meer.