Luchtvaartmaatschappij Air France en dochterbedrijf KLM liggen in de clinch over de verdeling van ict-projecten. Moedermaatschappij Air France zou het beheer en de ontwikkeling van allerlei ict-toepassingen en datasets naar Frankrijk willen halen. KLM verzet zich daartegen, tot woede van het moederbedrijf.
Volgens de Fransen proberen de Nederlandse ict-verantwoordelijken, tegen nieuwe afspraken in, allerlei ict-taken in Nederland te houden. Het zou gaan om de ontwikkeling van servicebots en sociale-media-activiteiten. Dat meldt het Financiële Dagblad dat met betrokkenen sprak.
Volgens de vakbond probeert KLM ook het ict-beheer rondom het programma voor frequente passagiers, Flying Blue, naar zich toe te trekken. KLM zou weigeren om ontwikkelaars van Air France toegang te geven tot de api (application programming interface) van dat loyaliteitsprogramma. In een brief waarin de grootste vakbond van Frankrijk, CFDT Air France, woedend uithaalt naar ict-managers van KLM spreken de bondsbestuurders van een ‘schandalige werkwijze die de minachting aantoont voor Air France, zijn medewerkers en hun vertegenwoordigers.’
KLM wil na vragen van Computable niet op details ingaan. Een woordvoerder bevestigt dat er op dit moment een heroriëntatie plaatsvindt van ict-taken binnen de groep, maar kan niet zeggen wanneer die is afgerond. Zolang dat traject loopt wil hij niet reageren op de details uit de brief van de vakbond.
Wat is er aan de hand?
Bij de overname van KLM door Air France is in 2004 vastgelegd dat de ict-activiteiten verdeeld worden over beide maatschappijen. Daarbij nam KLM eenderde van de activiteiten op zich en werd Air France verantwoordelijk voor tweederde. Er zou toen ook zijn vastgelegd dat een afdeling die betrokken is bij de ontwikkeling van een ict-product daarna ook het functioneel en technisch beheer uitvoert.
KLM en Air France rollen dus nu over straat over nieuwe afspraken rond de nieuwe verdeling van ict-taken. Onlangs zijn dataverzamelingen volgens nieuwe afspraken onder Frans beheer gekomen. Dat heeft kwaad bloed gezet bij ict’ers van KLM. Zij willen sneller in kunnen springen op ict-ontwikkelingen door het beheer en de ontwikkeling van bepaalde ict-oplossingen in eigen hand houden.
Mogelijk hangt de ruzie ook samen met de oprichting van het nieuwe Air France-onderdeel Joon (eerdere werktitel Boost). Dat is een prijsvechter die het luchtvaartbedrijf onlangs lanceerde. Het bedrijf is gericht op jongeren die via internet goedkope vluchten boeken.
Verhouding onder druk
Het botert al langer niet tussen personeel van KLM en Air France. Uit recent onderzoek onder personeel blijkt dat de samenwerking tussen het moeder- en dochterbedrijf regelmatig moeizaam verloopt. KLM groeit harder dan Air France en daardoor staat de verhouding onder druk.
Beetje genant en pijnlijk zoals dit weer het nieuws weet te vinden. Aan integeriteit bij beiden weer geen gebrek klaarblijkelijk.
Allez, ici avec l’ICT….oh la la.
Beste oplossing is het creëren van een gezamenlijke vijand. Besteed de IT uit, en AF en KLM kunnen samen de derde partij bij de les houden….
Beste oplossing is het creëren van een gezamenlijke vijand. Besteed de IT uit, en AF en KLM kunnen samen de derde partij bij de les houden…