Tijdens de tentoonstelling Cool Japan in het Museum Volkenkunde uit Leiden is Pepper te zien. De robot is ontwikkeld om mensen gezelschap te houden, te vermaken en te troosten. Met zijn vele sensoren, microfoons en camera’s is hij gebouwd om emoties te herkennen en daarop in te spelen. Pepper is aangekocht met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De expositie in het Leidse museum, die nog te zien is tot en met 4 september, staat stil bij de fascinatie van Japan voor robots.
Pepper is een product van het Japanse bedrijf Softbank maar gecreëerd door het Franse bedrijf Aldebaran. De Pepper die in het Museum Volkenkunde te zien is, werkt met software die ontwikkeld is door het Belgische bedrijf Zora Bots, dat gespecialiseerd is in zorgrobots.
Recent maakte de gemeente Leidschendam-Voorburg bekend dat bezoekers welkom worden geheten door een robot waarbij Softbank ook betrokken is. Die machine is Elvie Pepper gedoopt.
De tentoonstelling Cool Japan staat stil bij iconen van de Japanse beeldcultuur, waaronder robots, Pokémon, Hello Kitty, samoerai, manga en anime. Volgens de samenstellers van de expositie is Japan gefascineerd door robots en de wereld gefascineerd door Japanse robots. Want geen land ter wereld wordt meer met mensachtige machines geassocieerd dan Japan. Zoals zo vaak, stammen die associaties zowel uit de werkelijkheid als uit de fantasie. Het land produceert veel robots, zowel in fabrieken en laboratoria als in strips, films en games.
Terwijl over de hele wereld aan de nieuwste generatie robotica wordt gesleuteld, blijft de Japanse benadering uniek: daar wordt de robot niet gezien als levenloos mechanisch hulpje, maar als een bezield wezen. Dit is deels terug te voeren op het shintoïsme, de oorspronkelijke religie van Japan die ervan uitgaat dat natuurlijke fenomenen en sommige voorwerpen bezield zijn.