McCoy uit Eindhoven zag in 2012 het levenslicht. In nog geen vijf jaar tijd wist de it-dienstverlener te groeien naar 85 medewerkers. Als we partner Tom van den Berg mogen geloven, dan ontstond het bedrijf uit frustratie. ‘We merkten dat bedrijven onvoldoende antwoord hebben op een veel voorkomend probleem: SAP-systemen die te groot, te complex en te duur zijn geworden.’
Volgens Van den Berg zijn SAP-systemen complex. ‘Het zijn net zolders: je gooit er van alles op, maar nooit iets weg. Hoe langer je het in gebruik hebt en hoe meer je eraan toevoegt, hoe complexer ze worden. Wij maken inzichtelijk wat de ‘vervuiling’ is en lossen die ook op. Of het nu gaat om modules, add-ons, modificaties of zelfs volledige softwarepakketten die je niet nodig hebt. Wij brengen zaken terug naar de standaard. Dat gaat zowel over systemen als over processen die daarmee samenhangen. We ruimen de zolder op en kijken vervolgens hoe deze opnieuw is in te richten. Simpeler en kleiner.’
Geautomatiseerde analyses
McCoy begon in 2012 met het terugbrengen van SAP-programma’s naar de basisbehoefte. Inmiddels biedt de dienstverlener een volledige aanpak, die de opgetelde leerervaringen omvat. Zo heeft McCoy programma’s die volledig geautomatiseerd in kaart brengen of onderdelen van de SAP-omgeving daadwerkelijk worden gebruikt, iets dat in het begin nog met de hand werd gedaan. Deze geautomatiseerde analyses schelen tijd en dus geld.
Dergelijke analyses klinken interessant, zeker als ze als oplossing te kopiëren zijn. Dit is technisch volgens Van den Berg wel mogelijk, maar qua uitvoering wordt dat moeilijk. ‘We hebben onze medewerkers hier specifiek op getraind, er is een volledig curriculum voor. Het is niet zo dat onze aanpak zomaar door een andere aanbieder is te kopiëren, vooral omdat er veel businesskennis bij komt kijken, met name aan de proceskant. We opereren op het snijvlak van business en it.’
Volledig anders doen
Dat klinkt als een disruptive product. Volgens Van den Berg zit ‘m dat met name in een andere kijk op SAP. ‘Wij gaan voor standaard-SAP, waar andere partijen nog gaan voor maatwerk en complexe systemen. Wij proberen onszelf op termijn overbodig te maken door het creëren van business value. De klassieke it-dienstverlener probeert zoveel mogelijk mensen tegen een zo hoog mogelijk tarief bij klanten te plaatsen. Wij doen dat dus anders.’
Een dergelijk nieuwe kijk vraagt wel om continue innovatie en uitbreiding van het product. We mogen dan volgens Van den Berg de komende jaren op technologisch vlak wat van McCoy verwachten. ‘Wij willen naar geautomatiseerde beheerprocessen door middel van cloudmigraties. Ook streven we naar geautomatiseerde migratie- en interface-scenario’s, om it weer terug te brengen naar de essentie. In it geldt de 80/20-regel, waarin tachtig procent van het budget gaat naar twintig procent van de toegevoegde waarde, namelijk keeping the lights on. Wij willen dat die verhouding weer goed komt te liggen, dat de belangrijkste systemen de aandacht krijgen die ze verdienen. Daarnaast willen we de klant helpen om systemen te rangschikken naar toegevoegde waarde voor de business. Dat helpt om de juiste hoeveelheid energie te steken in de zaken die écht belangrijk zijn. Zo wordt it van een kostenpost weer een strategisch middel. Dat is onze missie.’
Levensduur
Een mooie missie, zeker in combinatie met het streven om zichzelf uiteindelijk als organisatie overbodig te maken. Je vraagt je af wat dan de levensduur van de oplossing is, maar daar hoeft niemand zich volgens Van den Berg zorgen over te maken. ‘Die is net zo lang als dat er bedrijven bestaan met vervuilde systemen. Dat zal voorlopig nog wel even aan de orde zijn. De SAP-omgevingen die wij inrichten, hebben een levensduur van decennia.’
Nu is het algemeen bekend dat de SAP-markt een omvangrijke markt is, maar ook is bekend dat er in deze markt veel spelers zitten die proberen aan het merk hun boterham te verdienen. Waarom koos McCoy dan toch om in 2012 ook in deze markt te gaan starten? ‘Onze consultants zitten al een lange tijd in deze markt’, vervolgt Van der Berg. ‘Wij hebben de ambitie om de honderd beste SAP-consultants van Nederland in dienst te nemen, allemaal met minimaal vijf jaar werkervaring. De systemen die ooit bij onze klanten zijn neergezet, willen we weer strategisch maken, in plaats van dat ze gezien worden als een kostenpost.’
Onszelf overbodig maken
Gevraagd naar de omvang van de markt antwoordt Van den Berg dat zijn klanten driehonderd miljoen euro omzet of meer hebben. ‘Het gaat dus om honderden bedrijven in Nederland en België, waarvan een groot deel worstelt met het vraagstuk waar wij ze bij kunnen helpen. Wij leveren dus impact in deze markt. Wij kiezen een radicaal andere benadering van SAP-optimalisaties. We proberen niet zo veel mogelijk uren te verkopen, maar toegevoegde waarde te bieden en onszelf uiteindelijk overbodig te maken.’
Als spelers als McCoy zich overbodig weten te maken, dan zal deze markt voor SAP-dienstverlening de komende tijd wel gaan veranderen. Dat zal naar de mening van Van den Berg wel meevallen. ‘En wel omdat de markt voor kleinere, gespecialiseerde bureaus, zoals het onze, veel groeipotentie heeft. We zijn gefocust omdat we geen honderden klanten hebben en dat is een verschil met de grote spelers. Daar ben je als klant één van de velen.’
Niet groter worden
Toch zijn het die grotere dienstverleners als Accenture en Capgemini die de concurrentie zijn van bedrijven als McCoy. Zij zullen andersom in beginsel dit type dienstverleners niet vrezen, maar toch moeten zij volgens Van den Berg op hun hoede zijn. ‘Wij worden pas een concurrent van de grote jongens als bedrijven inzien dat consultancy meer is dan een lage prijs. Dat betekent dat je als klant op zoek moet zijn naar toegevoegde waarde en toewijding. En dat vind je toch meer bij een kleinere, gespecialiseerde speler dan bij de grote dienstverleners. Daarom willen we ook niet groter worden dan honderd medewerkers.’
Met 85 medewerkers zit McCoy daar bijna op. Is het einde van de groei in zicht? En wat betekent dat voor de organisatie, bijvoorbeeld op marketingvlak? Van den Berg: ‘Kennisdeling is de hoeksteen van onze marketing; dat betekent tijd besteden aan evenementen, klantgerelateerde kennisdelingssessies maar ook bloggen en nieuwsbrieven. We hebben geen marketingafdeling maar doen alles zelf.’
Salessuccessen
Bij McCoy zijn het dus alleskunners. Daar mag je als partner van het bedrijf best trots op zijn. Wat zijn de salessuccessen waar Van den Berg met meeste trots op is? ‘Van een grote coöperatie hebben we onlangs te horen gekregen dat we hun systemen mogen vereenvoudigen, naar de cloud mogen brengen en de systemen in beheer nemen. Verder hebben we onlangs op drie plekken tegelijkertijd inkoopsystemen in de cloud mogen leveren.’
Met dergelijke successen is de autonome groei ook te verklaren. McCoy heeft weinig investering nodig gehad en wat er nodig was, dat hebben de partners zelf ingebracht. De investeringen die gedaan zijn zitten in interne opleidingen en cashflow. Het bedrijf koos er bewust voor om niet afhankelijk te zijn van een bank of een andere externe financier. Van den Berg: ‘We doen nog steeds alles op eigen kracht.’
We zijn er bijna
Automatisch rijst dan de vraag of de marge van McCoy wel groot genoeg is om op te schalen. ‘Ja’, meent Van den Berg, ‘maar daar zit ook een bovengrens aan. Na honderd medewerkers willen we wel stoppen met het aannemen van extra krachten. Waar we niet mee stoppen, is het constant werken aan nieuwe kennis, zowel hard als soft skills.’
De grootste uitdaging om de doelstellingen te behalen, is voor Van den Berg het vinden en motiveren van de juiste mensen. ‘Gelukkig hebben we in maart de Great Place to Work-award in ontvangst mogen nemen en daarmee waren we de hoogste nieuwe binnenkomer. Dat is natuurlijk een fantastische erkenning van iets waar we waarde aan hechten: goed werkgeverschap en investeren in je eigen mensen.’
Focus op hr
Het is mooi dat McCoy qua team naar de honderd medewerkers toe werkt, maar hoe zag eigenlijk het startende ondernemersteam er uit? ‘We zijn begonnen met vijf mensen, met als specialisatie SAP en business’, herinnert Van den Berg zich. ‘De meesten hadden een achtergrond bij grote it-dienstverleners. In de loop der tijd zijn er wel wat kwaliteiten aan het management toegevoegd. Met name het aanbrengen van structuur en een nog hogere focus op hr. Dat was in het begin minder belangrijk dan in een later stadium, toen we groter werden.’
Het einde van de groei qua medewerkers is in zicht. Hoe denkt Van den Berg na de vijftien laatste nieuwe medewerkers toch nog te blijven groeien? ‘We hebben ook het salesteam dat zich bezighoudt met het lokaliseren van bedrijven die behoefte hebben aan dit type dienstverlening. Om verdere groei te realiseren, hebben we meer bekendheid nodig. Dit geldt voor zowel de arbeidsmarkt als de professionele markt. Tot nu toe kwam de groei uit ons eigen netwerk. Als we nog verder willen groeien, zullen we ook daarbuiten vaker ons gezicht moeten laten zien.’
Eigen financiering
Toen McCoy in 2012 startte, hoe zag toen het bedrijfsplan eruit? Van den Berg: ‘Organisch groeien, dus geen overnames. Daarnaast gecontroleerd groeien via eigen financiering. Het doel is altijd geweest gecontroleerde groei, zowel qua financiering als qua mensen. Het duurt namelijk wel even voordat je de beste honderd mensen in huis hebt. Het idee was om vijf jaar te doen over die eerste honderd man te bereiken, en het ziet er ook naar uit dat dat gaat lukken. Dit jaar vieren we ons eerste lustrum.’
Was alles in dat eerste lustrum dan rozengeur en maneschijn? Nee, natuurlijk niet! McCoy heeft volgens Van den Berg wel degelijk met tegenslagen te maken gehad. ‘We hebben een aantal keren meegemaakt dat mensen voor langere tijd uit de running waren vanwege ziekte. Met name als je een klein team hebt, drukt dat nogal op de rest van de organisatie.’
Awards
Als we tot slot naar het heden vragen en waaruit het huidige succes van McCoy bestaat, dan verwijst Van den Berg toch weer naar gewonnen prijzen die het succes markeren. ‘Dat wordt met name weerspiegeld in de Zilveren FD Gazellen Award die we vorig jaar wonnen vanwege onze stormachtige groei en de Great Place to Work-award die we in maart mochten ontvangen. Daaruit blijkt dat we niet alleen hard groeien, maar het ook als werkgever goed doen. Als je ambitie is om de beste SAP-consultants in huis te halen, dan is dat erg belangrijk.’