Lucas Polman start op 28-jarige leeftijd zijn eigen bedrijf voor de verkoop, implementatie en het onderhoud van hr-oplossingen gericht op personeelsplanning, tijdregistratie en toegangscontrole. Hij vertelt hoe hij gestart is op een zolderkamer en inmiddels met zijn bedrijf onderdeel uitmaakt van Protime, onderdeel van SD Worx.
De van oorsprong Limburgse Polman studeerde bedrijfskunde aan de Hogeschool Delft en gaat na zijn studie aan de slag als accountmanager bij CMG in Amstelveen. ‘Het bedrijf had net een overname gedaan en zocht nog iemand voor de verkoop. In die tijd was het gezien de millennium-overgang lastig voor bedrijven om nieuw it-personeel te werven. Een kennis van mij kende directeur Lourens van Herk en zo rolde ik de it in.’
Hij is op dat moment nog niet thuis in de ict-branche, maar leert al snel veel over zijn specialisatie: hr-oplossingen voor salarisverwerking en personeelsinformatiesystemen. ‘Het werd me duidelijk dat hr-processen die vrij eenvoudig lijken, weerbarstig zijn. Hr-afdelingen moeten vaak veel tijd en moeite doen om processen zoals salaris-, verlof- en urenverwerking foutloos uit te voeren.’
Eigen bedrijf
Lang duurt zijn carrière in loondienst niet, de verkoper heeft immers de ambitie om manager te worden.
‘Tijdens mijn tijd bij CMG kwam ik in contact met collega Darek Sikorski. Hij had al langer de ambitie om een eigen bedrijf te starten. Op 1 oktober 1998 werd die droom werkelijkheid. Op 28-jarige leeftijd besloot ik om samen met hem Prosphera op te richten.’
De heren zijn van mening dat hr-processen via eilandautomatisering gebeurt en vinden het een gemiste kans dat dit niet met elkaar geïntegreerd is. Ze richtten zich specifiek op het automatiseren van personeelsplanning en werktijden en integreren dit met hr-systemen.
Polman leert veel van het runnen van een eigen bedrijf. ‘Ondernemen betekent dat je écht alles op eigen kracht moet doen. We huurden een kantoorruimte en moesten vanuit daar het bedrijf opbouwen. Soms zat ik alleen op kantoor, omdat mijn compagnon buiten de deur een afspraak had. Dat was een groot verschil met de omgeving binnen CMG met drieduizend collega’s.’
Het ondernemen gaat het duo goed af. ‘Langzaam maar zeker konden we autonoom groeien. Dat kon omdat we ons doel altijd voor ogen hielden. We kozen enkel realistische opdrachten die we ook daadwerkelijk konden uitvoeren, zodat we een hoge klanttevredenheid konden realiseren en behouden. Wanneer de bedrijfsresultaten het toelieten, konden we nieuwe medewerkers aannemen. Op die manier zijn we in tien jaar uitgegroeid tot een bedrijf van bijna twintig man.’
Overname
‘Vanaf begin af aan werken we samen met het Belgische Protime, dat drie jaar eerder dan ons is opgericht. Zij boden als eerste een Windows-oplossing voor tijdregistratie en personeelsplanning. Tien jaar na de oprichting werd Prosphera overgenomen door het bedrijf. Dit deden we met het oog op internationale groei. Wanneer klanten internationaal groeien, verwachten ze van ons dat wij met ze mee groeien. Daarom zochten we een partij die ons over de Nederlandse grens kon helpen.’
De overname verlooptsoepel en zonder al te veel hobbels. Polman wordt aangesteld als directeur van Protime Nederland. ‘Ik vond het moeilijk om afstand te doen van onze bedrijfsnaam. Het is alsof je je eigen kind loslaat, een enorme stap dus. Ook komen er veel juridische stukken bij kijken. Dan moet je uitgaan van de worst case scenario. Niet leuk om te doen, maar nodig.’
Medewerkers en bedrijfscultuur
Inmiddels is het van oorsprong Belgische SD Worx ook toegetreden als aandeelhouder in de organisatie. Protime beschikt nu over ruim tweehonderd medewerkers, waarvan veertig in Nederland. ‘We hebben nog steeds een eerste lading van Prosphera-medewerkers in dienst. Zij hebben een bepaalde cultuur ontwikkeld en deze hebben we weten vast te houden. Het is mooi dat onze bedrijfscultuur medewerkers aan ons bindt en bij ons houdt.’
De cultuurverschillen tussen Nederland en België vormen volgens de directeur geen probleem: ‘We hebben dezelfde visie op de omgang met klanten en medewerkers: op elkaar aankunnen, respect, professionaliteit, gelijkwaardigheid en ambitie zijn de belangrijkste cultuurelementen. Mede door die cultuur zijn we al meerdere jaren op rij uitgeroepen tot Great Place to Work.’
‘Bovendien biedt onze aanwezigheid in beide landen ook groeikansen voor onze medewerkers’, vervolgt hij. ‘Zo wilde een Belgische collega naar Nederland verhuizen. Hij is binnen Protime van functie gewisseld en woont nu in Nederland. Een andere collega is al vanaf het begin betrokken bij het bedrijf. Inmiddels is zij verantwoordelijk voor het internationale accountmanagement. Ik vind het mooi dat we op deze manier bijdragen aan persoonlijke doelstellingen en ambities van onze medewerkers.’
Richting consumentenmarkt
Polman omschrijft zichzelf als ondernemer: ‘Ik vind het leuk om vorm te geven aan de groei van een bedrijf. Die ambitie kan ik voorlopig nog kwijt bij Protime Nederland. We komen uit een vrij klassiek domein waar veel controle bij was. Door decennia heen migreren we naar een bedrijf dat inspeelt op flexibiliteit van nieuwe werkvormen, zoals het nieuwe werken. Daar hebben wij bijvoorbeeld een samenwerkingstool in de cloud voor ontwikkeld. Daarnaast denk ik dat het hele landschap van de verkoop aan b2b evolueert naar de b2c-verkoopmethodes van Bol.com of Coolblue. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.’
De directeur denkt voorlopig nog niet om op een andere functie solliciteren, maar laat weten dat áls hij een nieuwe uitdaging aangaat, dit waarschijnlijk bij een klein bedrijf met een goed businessmodel en realistische vooruitzichten zal zijn.