Bij de Nederlandse bedrijfsvestigingen die beschikken over een communicatieoplossing voor vaste telefonie op de eigen locatie, komen drie namen naar voren: Avaya, Mitel en Unify. Het communicatiesysteem van Avaya wordt ingezet bij twintig procent van de bedrijfslocaties. Mitel en Unify hebben elk negentien procent marktaandeel. Andere leveranciers volgen op enige afstand.
Dit blijkt uit analyse van Computer Profile bij ruim zesduizend it- en/of telecomverantwoordelijken bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.
Gekeken naar de marktsegmenten constateert Computer Profile verschillen. Zo is Avaya bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals. Binnen het publiek domein scoort Mitel goed bij de overheid en zorg. In het onderwijs kent Unify een bovengemiddeld sterke positie. Die leverancier scoort ook goed bij het mkb (50-250 medewerkers).
Extensies
Als er rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan ontstaat er een vergelijkbaar beeld. Ook hier is het verschil tussen Mitel en Avaya nihil. Beide leveranciers hebben een aandeel van ruim 22 procent. Cisco is hier de nummer drie (ruim zestien procent). Unify heeft hier met een aandeel van ruim veertien procent wat meer achterstand. Die komt vooral voor bij de wat kleinere bedrijven. Dat vertaalt zich terug in het aandeel in op basis van extensies.
KPN
Naast de gekende vendoren van communicatieoplossingen voor vaste telefonie geeft ook een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Het betreft dan systemen van hardware-vendoren die via/door KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van meerdere vendoren zoals Alcatel-Lucent, Mitel en Avaya. Het weergegeven aandeel van vier procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.
Gemiddelde leeftijd
Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer 8,5 jaar. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen dus een hoge gemiddelde leeftijd kennen. Fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht, kennen een lagere gemiddelde leeftijd.
Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn 3CX, Cisco, Avaya en Mitel. De systemen die al lange tijd in gebruik zijn betreffen systemen van KPN, Samsung en Philips. Deze systemen komen naar alle waarschijnlijkheid het eerst in aanmerking voor vervanging.
Locaties PABX
Bij ongeveer de helft van de bedrijfsvestigingen staat de telefooncentrale/communicatieserver op locatie. Ongeveer zeventien procent van deze locaties gebruikt een eigen communicatieserver die op een andere locatie staat (datacenter of gelieerde locatie). Voor het resterende deel, ongeveer een derde van de locaties, is er geen PABX-oplossing. Zij gebruiken een oplossing die door een dienstverlener ter beschikking wordt gesteld. Dat kan een hosted voice-oplossing zijn of de vaste telefonie valt onder een outsourcingcontract.
Twee segmenten springen eruit als je naar het gebruik van een lokale telefooncentrale kijkt; de groothandel en de industrie. Zij kiezen in de meeste gevallen nog altijd voor een systeem op locatie. Binnen de overheid en zorg zien we vaak dat de communicatieoplossing op een centrale locatie draait.