Komende zaterdag 22 juli levert een schip van Maersk twee containers gevuld met vijfhonderdduizend afgedankte mobieltjes af in Antwerpen. De mobieltjes komen uit Oeganda en Rwanda en worden in Europa gerecycled. Het Nederlandse bedrijf Closing the Loop (CTL) heeft zich sinds een paar jaar gestort op de import en verwerking van mobiele telefoons vanuit Afrika en Azië.
Volgens het Financieele Dagblad haalde CTL in 2016 een miljoen gsm’s uit elf landen in Afrika en twee landen in Azië (Vietnam en Indonesië) naar Europa. De inzameling loopt via lokale partners, die weer opereren via lokale winkeltjes, markten, scholen en kerken.
CTL geeft voor de afgedankte mobieltjes vijf à zeven euro per kilo. In een kilo telefoons zit voor circa elf euro aan grondstoffen, zoals zink, tin, lood, ijzer, nikkel, goud, zilver, palladium en platina.
Afgedankt
Closing the Loop koopt enerzijds afgedankte telefoons in Europa op en biedt deze in Afrika en Azië als tweedehands product aan. Anderzijds koopt het bedrijf kapotte mobiele telefoons in Afrika en Azië voor veertig à vijftig eurocent per stuk op en laten deze recyclen bij Umicore in het Belgische Hoboken.
Fijntjes wijst het FD erop dat dit bedrijf tot 2001 bekend stond als de Belgische mijnbouwonderneming Union Minière. Decennialang roofde het bedrijf Congo leeg, maar nu staat het te boek als een duurzame recycler van elektronisch afval en smelter van edelmetalen, aldus de Nederlandse zakenkrant.
Chinese makelij
Naast een financieel gewin wil CTL met de inzameling en verwerking van mobieltjes uit Afrika en Azië iets doen aan het milieuprobleem die deze afdankertjes vormen, vertelt directeur/oprichter CTL Joost de Kluijver aan het FD. Veel gsm’s zijn van Chinese makelij en gaan nog geen halfjaar mee. Daarnaast zijn er de tweedehandsjes, die niet gerecycled worden.
De Kluijver: ‘Wereldwijd worden er per jaar twee miljard mobieltjes verkocht. Daarvan belandt tien procent, dus tweehonderd miljoen stuks, op de tweedehandsmarkt en daarvan gaat weer zeventig procent naar opkomende industrieën.’
Eenmaal kapot belanden de meeste mobieltjes op de vuilnisbelt en worden ze op zijn best in rokerige vuurtjes verbrand om er op die manier nog wat grondstoffen uit terug te winnen om daarmee iets te verdienen, aldus de CTL-directeur tegen de krant.