Veel leidinggevenden die ik spreek vertellen me dat hun transitie naar de cloud meer over zakelijke en culturele transformatie gaat, dan over de adoptie van nieuwe technologie. In de transformaties die zij beschrijven zie ik terugkerende patronen.
Een tijdje terug beschreef ik deze terugkerende patronen in mijn blog over de vier stappen voor een cloud-first beleid. Toen ik voor het eerst over de adoptie van de cloud begon te schrijven, stelde ik dat de vierde en laatste fase van adoptie om optimalisatie draait. Ik bedoelde daarmee dat het een stuk eenvoudiger wordt om je applicaties voortdurend te optimaliseren wanneer je IT verschuift van lokaal naar de cloud. Hoewel dit zeker waar is, vind ik inmiddels dat de term ‘optimalisatie’ de mogelijkheden voor organisaties die deze fase bereiken, bagatelliseert.
De meeste grote cloudmigratieprojecten worden ondersteund door een businesscase die een einddoel kwantificeert. Bij News Corp was onze businesscase bijvoorbeeld om 75 procent van onze infrastructuur binnen drie jaar naar de cloud te verhuizen, teneinde honderd miljoen dollar aan besparingen te realiseren. Zo’n soort doelstelling lijkt steeds gewoner te worden – tientallen leidinggevenden hebben mij sindsdien verteld dat ze 75 tot 90 procent van hun it naar de cloud willen migreren in de komende drie jaar.
Maar het behalen van dit soort businesscase-doelstellingen is nog maar het begin. Organisaties die bezig zijn met een cloudmigratie hebben tegelijkertijd ook de kans om hun mensen, hun processen, hun technologieën, en het allerbelangrijkst, hun cultuur opnieuw uit te vinden. Ik zie de reis naar de cloud als een voortdurende zoektocht naar ‘de ‘fontein van de eeuwige jeugd’, waarmee bedrijven van alle leeftijden kunnen blijven concurreren op een snel evoluerende markt. Sinds 1955 zijn er bijvoorbeeld tussen de twintig en vijftig bedrijven per jaar uit de Fortune 500 lijst gevallen. Technologische vooruitgang ligt hier grotendeels aan ten grondslag, waarbij de cloud de meest recente oorzaak is van grootschalige disruptie.
Herontdekking
Daarom doop ik het vierde en laatste stadium van de adoptie om tot ‘herontdekking’: het jezelf opnieuw uitvinden met behulp van de cloud. Cloudmigratie is slechts het begin van alle mogelijkheden. Ter inspiratie deel ik een quote van Yury Izrailevsky, vice president of cloud and platform engineering bij Netflix, een van van de eerste succesvolle cloudgebruikers en een mooi voorbeeld van jezelf opnieuw uitvinden:
‘Onze reis naar de cloud begon in augustus 2008, toen we gebukt gingen onder een enorme corruptie van onze database en we dagenlang geen dvd’s aan onze leden konden sturen. We realiseerden ons toen dat we af moesten van de verticaal geschaalde, enkelvoudige foutpunten, zoals de relationele databases in ons datacentrum, en naar uitermate betrouwbare, horizontaal schaalbare, gedistribueerde systemen in de cloud moesten bewegen. We kozen Amazon Web Services (AWS) als cloudprovider omdat dat ons de grootste schaal en het breedste aanbod aan diensten en functionaliteiten bood. De meerderheid van onze systemen, inclusief alle diensten aan de klantkant, werden voor 2015 naar de cloud gemigreerd. Sindsdien nemen we de tijd die nodig is om tot een veilige en duurzame cloudstrategie voor onze factureringsinfrastructuur te komen, evenals voor alle aspecten van ons klant- en personeelsgegevensbeheer. We kunnen nu vol trots melden dat we sinds januari 2016, na zeven jaar hard werken, eindelijk de volledige cloudmigratie voltooid hebben en ons laatste datacentrum hebben gesloten! Er moesten veel nieuwe systemen worden gebouwd en nieuwe vaardigheden worden aangeleerd. Er was tijd en moeite nodig om Netflix te transformeren tot een cloud-native organisatie, maar het heeft ons in een veel betere positie gebracht om te blijven groeien en een wereldwijd tv-netwerk te worden.’
De zevenjarige cloudmigratie van Netflix is zowel leerzaam als inspirerend, en maakt goed duidelijk waarom Netflix al jarenlang koploper in de videostreamingsector is. Echter zijn de meeste bedrijven geen Netflix: veel organisaties kiezen voor een snelle ‘lift-and-shift’-benadering: alles wordt naar de cloud verplaatst en in de loop der tijd geoptimaliseerd. Er is echter niet één juiste manier: het allerbelangrijkst is dat de beslissing die een bedrijf neemt weloverwogen is en past bij de organisatie.