KPN vervangt de on-premises-contactcentrums van Aldipress in Nederland en VanIn in België, bedrijfsonderdelen van de Finse uitgeverij Sanoma Group, met een cloudoplossing van zijn Nederlandse partner Content Guru. De implementatie wordt in oktober 2017 afgerond. De uitgever heeft als doel om de oplossing daarna bij alle Europese merken in te zetten. Dit om uniformiteit en één centraal beheerpunt te realiseren.
Sanoma Group, een Finse uitgeverij, beschikt over diverse merken en nevenvestigingen in Finland, Nederland, België, Polen en Zweden. Die bedrijfsonderdelen, waaronder VanIn (een Belgische educatieve uitgeverij) en Aldipress (Nederlandse distributeur van tijdschriften en romans), beschikken ieder over een on-premises-oplossing voor het contactcenter.
De uitgeverij stelt dat deze oplossingen verouderd zijn en schreef daarom vorig jaar een opdracht uit voor een nieuw, cloudgebaseerd, contactcenter. Die oplossing moet de oplossingen in Europa harmoniseren. Daarnaast moet het integreren met de Skype4Business-kantoortelefonieomgeving. Om welke oude it-systemen het gaat, wil Sanoma in het midden laten.
Centrale omgeving
De keuze viel op het Storm Cloud Contact Center-oplossing van Content Guru, die in Nederland door partner KPN verkocht, geleverd en geïmplementeerd wordt. Dat telecombedrijf maakt daarbij gebruik van haar netwerk en infrastructuur. In eerste instantie wordt deze bij VanIn en Aldipress geïmplementeerd. Dat moet oktober dit jaar afgerond zijn.
Sanoma wil de oplossing uiteindelijk bij alle bedrijfslocaties inzetten. Het zal in eerste instantie uitbreiden bij de andere Nederlandse merken, en heeft Finland en Zweden op de planning staan. Om welke bedrijfsonderdelen het exact gaat, wil Sanoma geen uitspraken doen.
Over de uitbreiding naar Polen en België zijn geen plannen bekend.
Het contactcentrum van Content Guru zorgt naar eigen zeggen voor één centrale omgeving die voor alle nevenvestigingen in alle landen. ‘Doordat we een cloudoplossing gebruiken, kunnen we de oplossing separaat instellen en beheren. Hierdoor kunnen we per locatie kijken wat daadwerkelijk nodig is. Bovendien worden al onze locaties met elkaar verbonden en we kunnen het hele systeem beheren vanaf één locatie’, aldus Arnold Preusterink, servicemanager technical services bij Sanoma.
Sanoma is in Nederland en België bekend van merken als Libelle, Margriet en VTwonen.