De vraag naar ict’ers mag dan in de lift zitten, ondertussen raakt het tekort iedereen. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Een gebrek aan gekwalificeerde en/of gevraagde ict’ers is op vele fronten goed nieuws. Het betekent kansen voor werkzoekenden en jobhoppers. Het betekent werk voor opleiders en omscholers. Het betekent dat er groei is voor werkgevers en de economie. Maar er is ook een keerzijde.
Het tekort aan developers, it-ingenieurs, beheerders en andere ict-experts betekent ook dat de digitalisering van de BV Nederland niet vlot verloopt. Het betekent overwerk en achterstand voor onderbezette ict-afdelingen. Het betekent ingetoomde ambities en misschien zelfs gemiste kansen voor werkgevers, inclusief de overheid. Dit is meer dan alleen een probleem voor de ict-sector: het is een probleem voor heel Nederland. Vergeet niet dat ruim zeventig procent van alle ict-experts buiten de klassieke it-branche werkt, zo weet het FD. Louis Spaninks, directeur van Opleidingsfonds CA-ICT en coördinator van de Human Capital Agenda ICT, spreekt dan ook van ‘een maatschappelijk probleem’.
Wat vind jij?
Onzin.
Het ICT tekort is een opgeklopt verhaal want als je in de praktijk kijkt dan willen de bedrijven alleen de gangbare profielen en alles wat ook maar een beetje afwijkt (50+,vrouw of allochtoon) laten ze links liggen.
Als er daadwerkelijk een tekort was dan moet je dat terug kunnen zien aan de lonen en die zijn lang niet zo hard gestegen dan dat er zogenaamd vraag zou zijn.
Nonsens. Dit zijn de redenen waarom er geen Nederlanders meer de IT ingaan:
– dumping van goedkope Indiers op de IT markt hier: oudere “dure” werknemers vervangen door gastarbeid, net zoals dat in de transportsector is gebeurd.
– werkgevers nemen geen vast personeel meer aan: uitbesteding HR en opkomst van de payrollers.
– ZZP-er heeft geen zekerheid meer over de eigen arbeidspositie: wie neemt nog de kans op een opgelegde boete vanwege de wet DBA?
– voor ICT heb je een bepaalde soort instelling en intrinsieke interesse nodig: mensen in het onderwijs zijn of niet zelf goed thuis in de ICT en/of missen het vermogen om studenten te inspireren en te motiveren.
– in Nederland verdiend een operationele manager in de meeste gevallen meer dan een ICT-er. Het vak wordt in de praktijk niet echt gewaardeerd. In Nederland loont het nog steeds om (niet-facturabele) manager te zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/28/indiase-iters-met-een-fiscaal-voordeeltje-voor-de-baas-5033480-a1529067
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/werk-inkomen/25901079/__Randstad_wil_gastarbeiders_in_de_ict__.html
https://fd.nl/ondernemen/1140146/bange-bazen-geven-uitzenders-vleugels
https://fd.nl/economie-politiek/1159316/fiscus-keurt-een-op-de-drie-modelovereenkomsten-af
Tekorten leiden inderdaad tot problemen en uitdagingen op individueel, organisatie- en maatschappelijk niveau. Op individueel niveau betekent dat, dat men de regie stevig ter hand moet nemen in leven, wonen en werken. Op organisatieniveau betekent het, dat men een visie moet hebben op de in-, door-, en uitstroom van personeel. En op maatschappelijk niveau, dat men multidisciplinair de handen ineen slaat en de uitdagingen aangaat. Op alle drie de niveaus is een bewezen methodiek en instrumentarium beschikbaar.
@Bert-Jan: vind je het heel erg als ik geen touw aan vast kan knopen?
@johan: hangt wellicht van de omgeving/sector af. Kijkend naar de high-tech industrie in regio ZO-Brabant, zie ik toch best veel allochtonen, en ook 40 en 50-plussers die nog van baan wisselen.
De uitdaging die ik afgelopen jaren vooral gezien heb bij het vinden van de juiste, gekwalificeerde, mensen is dat het heel moeilijk is mensen te vinden die
– iets meer kunnen dan het toepassen van truukjes
– weten dat google veel antwoorden geeft, maar dat je af en toe toch ook echt zelf zult moeten nadenken
– problemen op kunnen lossen in plaats van de symptomen te bestrijden
– iets verder kijken dan één sprint
Jammer genoeg gaan veel goede IT-ers na verloop van tijd het management in, omdat dit beter verdient dan “techneut” Wellicht dat het waarderen van technische kennis en ervaring beter beloond moet worden om mensen in de IT te houden (en met IT bedoel ik dan de techniek, dus geen projectmanagers of scrummasters die IT projecten doen bijv.)
@pavake Ik kan me goed voorstellen, dat hetgeen ik aangeef op maatschappelijk niveau om een concretisering vraagt. Ik ben gestart met het PyramideRegieNetwerk, waar ik de acht maatschappelijke disciplines; bedrijfsleven, kunst & cultuur, NGO’s, overheid, particulieren, politiek, religie en wetenschap met elkaar verbind, om de individuele, organisatorische en maatschappelijke uitdagingen die er zijn gezamenlijk aan te gaan. En die zijn er ook op het gebied van ICT. Informatie daarover kan ik desgewenst toesturen. De eerste twee geven aan, dat men de regie moet pakken. In de afgelopen 25 jaar, dat ik individuen en organisaties daarin begeleid, blijkt dat men daardoor de noodzakelijke en gewenste doelstellingen realiseert. Ook in de ICT-sector.
Dat een tekort aan developers, it-ingenieurs, beheerders en andere ict-experts betekent dat de digitalisering van de BV Nederland niet vlot verloopt ben ik het mee eens. Echter ik geloof niet dat we een tekort hebben aan IT’ers. We hebben op dit moment een te kort aan IT’ers met de juiste skills en vaardigheden die kennis hebben hebben van nieuwe technologie. De oorzaak hiervan ligt mijn inziens bij de uitbuiting van onze IT-medewerkers over de afgelopen jaren. We hebben minimaal in ze geïnvesteerd of hebben ze vervangen door goedkopere resources uit Oost-Europe of Azie. De IT’ers die er nu wel zijn, echter niet op de werkvloer hebben nu de uitdaging om weer hun kennis op te bouwen echter moet daar dan wel zelf in kunnen investeren en moeten dan het geluk hebben dat een nieuwe werkgever, nu naarstig op zoek naar IT personeel en talent, ze niet uitsluit omdat ze te oud zijn of een carriere-gat hebben opgelopen.
Er is beslist geen tekort aan gekwalificeerde IT-specialisten.
Wel een tekort aan gekwalificeerde HR-managers evenals een tekort aan vacatures waar je niet al naar drie weken de totale zinloosheid van de opdracht weet te doorgronden.
Keer op keer zie ik de wens dat specialisatie vervangen moet worden door klik-klak-klaar wizzards waarmee een pas afgestudeerde vmbo kandidaat een serverpark moet beheren.
Nog eens afgezien van sommige ondernemers die het presteren om HBO gestudeerde kandidaten (voor wat die hede ten dage nog wat waard zijn) nauwelijks boven het minimum loon willen betalen.
Gewoon eens wat meer inhoud en uitdaging aan het werk geven,
wat minder burocratische onzin eisen en iets meer letten op vakmanschap, dat zou iig voor ITers voor wie een technische uitdaging geen belemmering vormt welicht een reden zijn om nog eens te overwegen te soliciteren.
Zeker zo belangrijk, stap eens af van die monsterboard, linkedIn en foute detacheerders cultuur… !
In mijn kennissen kring durft niemand meer zijn telefoonnr op het c.v. te zetten want je wordt direct doodgespamt.
We hebben genoeg IT’ers op de bank zitten, alleen die worden niet meer serieus genomen. Kijk eens naar de 50plussers. Dit zijn mensen die eigenlijk het jonge talent moeten begeleiden, alleen deze groep worden behandeld als 80 jarigen. Men denkt dat ze te oud zijn om mee te draaien. Uit ervaring weet ik dat er zeker een aantal negatieven die het beeld versterken/bepalen en die niets meer willen, maar dit is een kleine groep. Deze maatschappij maakt dus zelf het tekort.
“De” ICT-er bestaat niet. Die bestond wel in de jaren ’80 en ’90 toen het nog mogelijk was om van vrijwel het hele automatiserings werkveld min of meer gespecialiseerde kennis te hebben. Tegenwoordig is ICT dermate breed en diep geworden dat dit niet langer mogelijk is.
Tegelijkertijd wordt het juist steeds belangrijker om dat totaaloverzicht in de uiterst complexe ICT wereld te houden. Welk project men ook doet, er is al gauw een groot aantal verschillende disciplines (niet alleen ICT) nodig om het tot een goed eind te brengen. Daardoor wordt communicatie binnen die projecten het grootste struikelblok.
Idem voor probleemoplossing. Waar men in de beginjaren van de ICT een probleem nog met 1 of enkele specialisten kon oplossen, zit men nu al snel met een grote groep specialisten (waarvan veel ook nog bij externe bedrijven) aan tafel. Ook daar is onderlinge communicatie vaak het grootste probleem, zeker als de teams ook nog internationaal zijn en in verschillende tijdzones zitten.
Communicatie binnen 1 stel hersens verloopt nu eenmaal een miljoen maal efficienter dan tussen twee stel hersenen onderling.
Dus als men nu stelt dat er een tekort is aan ICT-ers dan is dat op zijn minst ongenuanceerd. Waar een tekort aan is, zijn mensen die in staat zijn complexiteit te overzien en te reduceren door goede keuzes te maken of op tijd grenzen te stellen (vaak tegen de wens van de klant of het management in). Ook is er een tekort aan mensen die communicatie in complexe omgevingen in goede banen kunnen leiden.
Is dat dus een maatschappelijk probleem? Ja als men bedenkt dat de afhankelijkheid van ICT almaar groeit en de gevolgen van falen binnen de ICT steeds duidelijker en groter worden. Lost men dat dan op met meer ICT-ers? Nee. Sterker nog, het is ergens maar goed dat de ontwikkelingen in de ICT worden vertraagd door dit “tekort” want het is nu al niet bij te benen, niet alleen voor consumenten, maar ook voor mensen die werkzaam zijn in de ICT.
Is digitalisering feitelijk niks meer dan een verregaande automatisering van verschillende bedrijfsactiviteiten? Vergelijkbaar met wat ERP een aantal jaren terug was in een industriële productie omgeving?
Is het dan ook niet zo dat de meeste mensen er niet op zitten te wachten om “weggesneden” te worden in een volgende digitalisering (“ERP”?) ronde? Om vervolgens tegengas te gaan geven? Hoe zinloos misschien ook?
Is bij veel organisaties korte termijn winstmaximalisatie stiekem toch de belangrijkste driver voor dit soort trajecten? Waardoor er op maatschappelijk nivo een probleem ontstaat omdat al die ontslagen wel recht hebben op een uitkering in een of andere vorm or shape?
Dat dit “oplosbaar” is door te werken met bijvoorbeeld payrollers en ZZP-ers omdat daarmee voor hun elk recht op een uitkering komt te vervallen?
=====
Samengevat, het is absoluut een maatschappelijk probleem! Want ICT-er of niet, wie heeft er dadelijk nog genoeg inkomsten om te kunnen voorzien in de primaire levensbehoeften zoals eten, drinken en een dak boven je hoofd? Laat staan geld overhoudt voor de nieuwste iPhone 12/Galaxy S21? Of de nieuwste 125-plus-inch, 16k TV?
…
Oeps – wat zeg ik nou? Die nieuwe iPhone/Galaxy, dat *IS* toch een primaire levensbehoefte? Gaat helemaal goedkomen…
:o)