Technologische brandjes blussen is uitgegroeid tot een vast – en soms groot – onderdeel van het dagelijkse takenpakket van ict-teams. Dag in, dag uit komen eindgebruikers met klachten dat het netwerk eruit ligt, dat de e-mail niet werkt, dat de internetverbinding traag is of dat er een storing is op de laptop. De steeds grotere complexiteit en zakelijke afhankelijkheid van ict maken het er niet beter op.
Vaak valt de term ‘digitale transformatie’ als het om de oplossing van deze kwesties gaat. Hoewel digitale transformatie in theorie voor concurrentievoordeel kan zorgen, is het realiseren daarvan een behoorlijke opgave. Veel legacy ict-architecturen kunnen de groeiende datavolumes en uiteenlopende gegevensformaten niet meer bijbenen. En ondertussen groeien de zorgen rond het beheer en de beveiliging van bergen aan ongelijksoortige data, terwijl de waarde van informatie binnen veel organisaties groeit.
Tegelijkertijd is digitale transformatie onafwendbaar. Bedrijven in alle delen van de wereld en in elke sector hebben belangrijke initiatieven op dit gebied ontplooid. Ze integreren digitale technologieën, zoals social media, mobiliteit, gegevensanalyse en cloud computing om hun bedrijfsprocessen ingrijpend te verbeteren. Zelfs bedrijven die niet voor de volle 100 procent inzetten op digitale transformatie, maken gebruik van moderne digitale technologieën om een oplossing te vinden voor specifieke zakelijke vraagstukken.
Hoe kunnen ict-afdelingen voor een soepel en efficiënt transformatieproces zorgen? Hier volgt een vijftal suggesties.
1. Vereenvoudig de bestaande ict-omgeving.
Ict is complex, en elk datacenter is specifiek afgestemd op de organisatie die het ondersteunt. Complexiteit resulteert over de hele linie in fouten, trage processen en hoge kosten. Vereenvoudiging zou een topprioriteit moeten zijn voor ict-afdelingen. Door over te stappen op geïntegreerde oplossingen voor datamigratie en -bescherming die gebruikmaken van moderne en eenvoudig beheerbare storage- en netwerktechnologie kunnen zij zorgen voor een zo soepel mogelijk verloop van het digitale transformatieproces.
Oplossingen die voorzien in directe replicatie binnen de hypervisor-laag maken een einde aan problemen rond het verplaatsen van applicaties, virtuele machines en data door de bestaande benaderingen voor databescherming binnen één tool te verenigen. Snapshots, databasetools en opslagreplicatie kunnen in hun totaliteit worden vervangen door één geautomatiseerde oplossing om de tijd van je storage-team en de capaciteit van je opslagomgeving vrij te maken. Op deze manier kan de ict-afdeling zich concentreren op het waarborgen van optimale prestaties en effectief capaciteitsbeheer in plaats van back-up en data recovery-beheer.
2. Houd de ict-omgeving flexibel.
Binnen moderne datacenters is op alle fronten vooruitgang geboekt met het virtualiseren van hardware. Dit is de snelheid en flexibiliteit van ict-omgevingen sterk ten goede gekomen. Maar tegelijkertijd heeft virtualisatie bedrijven afhankelijk gemaakt van specifieke leveranciers, met alle kosten van dien. Werkelijk hardware-onafhankelijke replicatie zorgt voor naadloze compatibiliteit tussen storage-systemen en cloud-platforms, grotere vrijheid en forse kostenbesparingen.
3. Maak gebruik van meerdere clouds.
Legacy hardware en software zitten een eenvoudige en beheersbare integratie van cloud-diensten in de weg. Veel bedrijven werken met een lappendeken aan beheertools. Dit maakt het gelijktijdige beheer van een datacenter en een cloud-platform lastig. Als oplossing voor dit probleem zouden bedrijven moeten kiezen voor moderne oplossingen en tools die de mogelijkheid bieden om private, publieke en hybride clouds in te zetten. Het is ook belangrijk dat deze oplossingen de ict-afdeling in staat stellen om data, workloads en applicaties met een simpele muisklik op een andere bestemming onder te brengen. Dit maakt een eenvoudige overstap naar een hybride cloud mogelijk.
4. Waarborg de veerkracht van de ict-omgeving.
De explosieve groei van data vormt de sleutel tot digitale transformatie. Bedrijven verzamelen met de dag meer gegevens. De omgang met deze enorme hoeveelheden data kan bijdragen aan exorbitante beheeroverhead. Conventionele back-upstrategieën zijn niet ingericht op het opvangen van de toevloed aan data, en als er geen mogelijkheid is om deze gegevens te herstellen in het geval van een calamiteit, kan dit rampzalige gevolgen hebben.
Datasets kunnen een omvang van ettelijke petabytes bereiken. Daarom moeten wereldwijde, 24/7 actieve ondernemingen openstaan voor modernere, gestroomlijnde en krachtigere storage-oplossingen. De ict-afdeling kan hiermee bijdragen aan de realisatie van zakelijke doelstellingen, voortdurende beschikbaarheid en voldoen aan stringente sla’s voor databescherming. Dit maakt een einde aan onregelmatig gegenereerde of zelfs onbruikbare back-ups. Continue replicatie stelt bedrijven in staat om recovery point objectives (rpo’s) van een paar seconden en recovery time objectives (rto’s) van een paar minuten te realiseren. Ze zijn daarbij alleen afhankelijk van de tijd die nodig is om virtuele machines te activeren.
5. Herstellen van beveiligingsincidenten.
De aanhoudende en groeiende golf van succesvolle ransomware-aanvallen toont aan dat de sterkere zakelijke afhankelijkheid van technologie cybercriminelen een groter aanvalsoppervlak biedt. Dit oppervlak zal alleen nog maar groter worden, zodra nieuwe IoT-concepten hun intrede doen.
Bedrijven hebben fors geïnvesteerd in preventieve maatregelen, maar ze hebben ook tools nodig om aanvallen af te slaan. Bedrijven moeten voorbereid zijn op succesvolle pogingen tot het omzeilen van hun verdedigingsmechanismen en oplossingen implementeren om afwijkende patronen te signaleren, voordat het tot een beveiligingsincident komt. Moderne storage- en netwerkoplossingen bieden ook de mogelijkheid van isolatie of zelfs microsegmentatie van netwerken.
Dagelijkse ICT-praktijk verbeteren
Voor een succesvolle digitale transformatie hebben bedrijven technologie en software nodig die speciaal zijn ontwikkeld voor het huidige digitale tijdperk. Deze oplossingen moeten veerkrachtig herstel in geval van downtime bieden, betrouwbaar functioneren tijdens noodsituaties en belangrijker nog, ervoor zorgen dat data voortdurend beschikbaar is. Met de juiste voorbereiding en tools kan het realiseren van digitale transformatie een positieve ervaring opleveren met nog positievere resultaten die de dagelijkse ict-praktijk drastisch verbeteren.