Negentien procent van de 2.500 grootste bedrijven wereldwijd heeft een chief digital officer (cdo) in dienst om de digitale transformatie te leiden. Dat is een verdrievoudiging ten aanzien van het jaar daarvoor. Toen beschikte enkel zes procent van deze organisaties over een cdo. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC.
Strategy& definieert een cdo als iemand die de digitale missie van de onderneming moet uitvoeren. Dit is bij de organisaties nog een relatief nieuwe functie. Zestig procent van de digitale leiders is in de afgelopen twee jaar benoemd.
Van de cdo’s heeft veertig procent een c-level-positie. Bij negentien procent ligt de verantwoordelijkheid bij een vicepresident en bij zeventien procent is de director verantwoordelijk voor de digitale strategie. In 24 procent van de gevallen ligt de taak bij een andere executive.
De onderzoekers constateren een verschuiving in de achtergrond van cdo’s. Waar vorig jaar 53 procent van de managers uit de marketing en verkoop kwam, staan nu steeds vaker it’ers aan het roer. Hun aandeel steeg van veertien naar 32 procent in een jaar tijd. 39 procent van de cdo’s heeft dit jaar een achtergrond in marketing en verkoop.
Europa leidt
Het onderzoeksrapport biedt inzicht in de factoren die invloed hebben op het wel of niet hebben van een cdo. Zo lopen grotere ondernemingen voorop in het benoemen van een digitale manager. Europese bedrijven staan hier het meest voor open: 34 procent heeft een cdo in dienst. Noord-Amerika volgt met 23 procent.
Ook de sector speelt een rol. Benoemingen in de financiële dienstverlening komen het vaakst voor. Ruim de helft van de Europese verzekeringsmaatschappijen (53 procent) heeft bijvoorbeeld een digitale leider.
The New Class of Digital Leaders
Voor dit onderzoek heeft PwC-onderdeel Strategy& de 2.500 grootste beursgenoteerde ondernemingen wereldwijd geanalyseerd. Het volledige (Engelstalige) onderzoek is te lezen op Strategy Business.